Khamis, Januari 27

Sajak Untuk Aku...( siri 1)

Aku...sedang menaip sajak ini,
dengan laptop tua ku..
jari jemariku tak jemu mengetuk papan kekunci..
mungkin kalau ia boleh berkata-kata,
apalah orang ni,
tak ada kerja lain ke?

Terlintas dibenak ulu hati aku,
sesungguhnya hidup ni amat singkat,
aku masih alpa mengejar dunia,
bagai dikejar anjing gila,
tak berhenti memecut
tapi,
tak tahu mana nak pergi,

Bukan aku seorang je yang macam tu,
orang lain lebih teruk dari itu,
masing-masing terus ,
mengejar dan dikejar,
mencari dan dicari,
sama seperti aku.

Tapi tak semua macam tu,
Ada yang bergerak mengikut arus,
Tidak berlari dan tidak juga berjalan,
Dimana angin bertiup ke situ juga pergi,
tanpa membantah
hanya menurut,
hanya mengikut,

Saya yang menurut perintah,
Sampai bila pun kita diasuh untuk diperintah,
oleh yang memerintah,
Kita jugalah pemerintah......