Selasa, Julai 7

Aku merapu lagi....

Aku peningggg!!!! Banyak betul kerja sekarang ni..tak tahu mana satu nak buat... last-last semuanya aku tak buat...padan muka aku....duduk depan pintu pintu bilik air sambil memandang titisan air menitik keluar melalui kepala paip lebih menenangkan kepala otak aku.....
Berapa kali dah aku ingatkan diri sendiri supaya jangan melengah-lengahkan kerja... kalau ada yang boleh siapkan awal dan cepat...buat dengan segera ...ini tidak..ditangguh-tangguh...habis tu diri sendiri juga yang teruk...
Tapi aku tak kisah...aku dah biasa berhadapan dengan situasi ini.. bak kata orang putih...alah biasa... tegal biasa... kebiasaannya akhirnya semuanya dapat disiapkan walaupun terpaksa bertungkus lumus, berhempas pulas, berpatah arang, alang-alang menyeluk pekasam, siakap senohong gelama ikan duri...apa je lah...walaupun hasilnya tak dapat aku nilaikan...
Kadang-kadang kita perlukan tekanan untuk siapkan kerja kita... ada orang tak suka berkerja dalam tekanan..kerana bagi mereka ..tak dapat menghasilkan kualiti kerja yang baik... tapi bagi aku tekanan juga sesuatu yang positif bagi membelehkan kita siapkan tugas kita dengan cepat..dan kadangkala hasilnya tak menghampakan... tekanan juga boleh menjadikan kita lebih kreatif dan inovatif....
Aku pernah pergi kursus pengurusan stress masa aku di sekolah tadika tak silap aku akhir 70'an... aku respek dengan penceramah pada ketika itu..walaupun dia kelihatan serabut..kusut masai..lintang pukang...tapi masih boleh berceramah dengan tenang..menasihatkan orang supaya menjaga penampilan diri dan menonjolkan imej diri yang sebaik mungkin... dalam keadaan yang tenang dan selamba dia masih sempat kentot sambil meletakkan mikrofon pada bahagian punggungnya.... Lepas ikuti ceramah itu aku antara orang yang berjaya mengikut jejak langkah dia... tak sia-sia....
Kau orang jangan salah faham..aku sebenarnya bukan pening sangat..tapi memang aku pening... pening kepala... bukan pening mata..dan juga bukan pening telinga... tapi aku pening kepala lutut kaki kiri aku....