Rabu, Jun 3

Aku merungut......

Aku jarang membeli belah... selalu nye aku membeli je..lepas tu aku blah... ada juga orang yang suka beli tapi dia tak belah sebab benda yang dia beli tu memang tak boleh nak belah... lain la kalau dia beli kain yang berbelah di kiri atau di kanan dan ada juga yang terbelah kat tengah-tengah... Ada pulak tu yang membeli tapi tak mau belah... macam aku la.. bila beli kepala muda.. aku suruh taukeh tu yang belahkan... aku tak tahu nak belah... makan pun pandai sikit-sikit je... sebab tu la badan aku slim .........Ada yang lagi teruk dia tak mahu beli tapi dia tahu pulak belah... macam perangai kawan aku la... bila beli apa-apa buah pandai pulak tu belah dan makan dgn selambe...nama nak beli tak juga...duit asyik tak cukup je..apatah lagi nak pergi haji....
kalau dulu ...masa aku kecik-kecik dulu... kalau nak membeli belah biasanya pergi pekan je... cari la mana kedai yang menjual barang yang nak dibeli... kalau nak beli baju... pergi la kedai yang jual baju...tak kan nak pergi kedai yang jual motor pulak....atau pergi pasar... angin satu badan taukeh tu pulak nanti..... Tapi sekarang dah banyak Pusat Membeli Belah..... kenapa ye..orang panggil pusat beli belah... tak panggil telingan ke... lubang hidung ke.... buku lali ke... ada orang kata kat situ kita boleh beli macam-macam... betul ke? Kain kapan ade ke? Simen ade ke?
Aku rasa la...kenapa di namakan Pusat beli belah sebab kat situ kita boleh nampak dan lihat banyak pusat terutama orang perempuan yang dengan megah dan bangganya menunjukkan pusatnya pada orang... siap bertindik lagi....heran aku dengan feel budak-budak zaman sekarang ni.... nak kata tak belajar..dia orang bersekolah...nak kata tak tahu hukum hakam bagi yang beragama islam... mustahil tak belajar... dan yang lebih parah... mak bapak tak pulak menegur perangai anak yang jalan beriringan.... tak tahu la aku.... entah-entah mak bapak sendiri yang tak tahu... tapi aku rasa buat-buat tak tahu pulak...
Kadang-kadang marah pun ada bila tengok-tengok anak muda yang perangai macam tu...aku marah sebab aku sendiri tak buat macam tu... pusat aku sendiri pun aku tak larat nak tengok... apa cantik sangat ke pusat dia orang tu....
kadang-kadang kesian pun ada.... jahilnya orang kita tentang hukum hakam agama... jarang saya dan kita nak tegur bila buat benda yang tak baik berlaku depan mata kita...mungkin dia orang memang tak tahu...kita yang tahu tak pulak nak bagi tahu...Kita khuatir tabiat yang salah jika diamalkan secara berterusan ia akan menjadi budaya... lebih sukar untuk kita ubah budaya daripada kita nak ubaha tabiat...
Jadi nak salahkan siapa?... Jadi jangan salahkan sesiapa....kalau asyik cari salah orang apa pun tak selesai masalah... makin rumit ada.... sebab kita bukan lah manusia sempurna dan terhebat.... kita pun ada syer atas semua yang berlaku....
kalau kita rasa macam tu... hebat rasanya hidup ini.