Ahad, Mei 24

Peri tak reti bahasa......

Makan nasi berulam belacan
Maknanya: Ada juga benda yang boleh dimakan...kalau batu macamana...nak gigit pun tak boleh apatah lagi nak telan... lain la kalau makan jambu batu....

Lembu punya susu, teko dapat nama.
Maknanya: Macam mana keras bekerja pun, macam mana nya canggih idea kita pun, last last, boss jugak yang dapat nama.

Melepaskan batuk di dalam jamban.
Maknanya: Memang sesuailah kalau nak lepaskan penyakit atau kuman tu carilah tempat yang sesuai! nanti tak la berjangkit pada orang lain..tambahan pula sekarang ni macam-macam penyakit...penyakit yang sakit, penyakit yang tak sakit... ada juga orang yang suka cari penyakit...

Jangan diikut resmi calon: makin dekat pilihanraya kerap nampak batang hidung
Maknanya: Pemimpin mesti ikhlas... berkhidmat untuk rakyat...bukan rakyat berkhidmat untuk pemimpin... janji mesti ditepati... kalau tak tunai janji lebih baik jadi itik serati.... jangan cakap tak serupa bikin...nampak macam alim...tapi alim-alim kucing..

Seperti anjing jantan dgn anjing betina.
Maknanya: Dua orang yg pantang bertemu...asek nak berkepit aje... kalau berkepit saje ok juga...walaupun benda tu salah... ini sampai bergulung-gulung, cakar-mencakar dan macam-macam adegan yang tak sanggup dilihat oleh mata kasar aku ni...

Sepandai-pandai lalat terbang akhirnya ke taik jugak dia hinggap.
Maknanya: Orang kalau dah perokok tu....kalau dia berenti....akhirnya dia gerenti start balik punyer... kalau berhenti pun kejap je.. semangat tak kuat..macam semangat 46 juga....

Sepandai-pandai tupai melompat, tak pernah masok ke sukan Olimpik jua.
Maknanya: Nampak macam bagus....gaya boleh tahan, skill hebat tapi setakat jaguh kampung pinang sebatang je la...kena tackle sikit je tumbang... pondan tua pun tak macam tu....pasal yg macam bagus tu lah selalunya tak bagus.

PBiar putih tulang jangan kuning gigi.
Maknanya: Macam mana nya hensem ke, macho ke, hero ke, kalau gigi tu tak jaga, kuning-berkarat, jangan lah eksen kental nak tackle pompan... Geli-geman di buat nya... siap dengan pakej gigi nya yang rongak...bila senyum je... hilang terus nafsu berahi... timbul rasa geli....

Kalau tidak ade angin masakan satu LRT boleh bau busuk?
Maknanya: Ada orang kentotlah tu...sebut pasal kentot ni..aku ada teka-teki...kenapa orang yang kentut berbunyi biasanya tak berbau...tapi bila kentut tak berbunyi berbau...ha siapa tau?...

Seperti kacang lupakan mamak kacang putih.
Maknanya: Orang yg tak sedar diri....tak kenang jasa baik orang yg mula-mula mempopularkan dia.... macam cerita cerekarama malam tadi tu... sampai bapak sendiri pun tak dipedulikan bila dah glamour... kalau aku ada anak macam tu... aku gam je bibir dia dengan gam cap gajah...baru tahu...

Ada udang di sebalik udang lain
Maknanya: Jgn sangka yg duduk sorang kat tempat sunyi tu sorang....check betul-betul, mesti ader sorang lagi....... kat bawah ke....kat tengah ke...tengah baring ke....

Biar mati anak jgn mati pucuk
Maknanya: Kalau dah mati pucuk camner nak dapat anak......bro!!!!

Sudah jatuh di pijak-pijak..
Maknanya: Mat rempit patut nya menerima nasib yang macam ni... tak payah tangkap... dapat pijak ramai-ramai.... kalau di tangkap nak kena bagi makan pulak... nak kena bawa mahkamah lagi...menghabiskan duit je.....

Rezeki segram tak kan jadi sekilo gram.
Maknanya: Sedar lah diri...setakat itu je kemampuan diri..jangan nak berlebih-lebih...jangan tamak, haloba nanti langsung tak dapat apa-apa....baru padan muka...

Hidung tak mancung, gigi pulak yang mancung.
Maknanya: maknanya . . maknanya...... Jgn asyik tersengih-sengih kat depan PC.Buat la kerja lain ..... goreng air ke... tumis anggur ke...rebus kayu ke... bakar surat khabar ke....