Ahad, April 26

Mulut.........


Baru-baru ni ada kawan yang mengadu kat aku pasal kawan-kawannya yang selalu bawa mulut. Cerita yang bukan-bukan pasal dia... tapi bagi aku tu biasa lah... adat bagi yang bernama manusia. Mesti la bawa mulut ... tak kan nak tinggal kan mulut dalam peti ais kot... macam jiran aku tinggalkan gigi palsu dalam bekas simpan beras....kalau dia bawa kapal terbang pikul atas bahu ada juga aku heran... atau bawa jentera penuai padi pergi rombongan... itu pun aku heran... Tapi bila orang dah mengadu kat kita kenalah ambil perhatian..walaupun aku ni bukannya kaunter aduan...

Bagi aku resolusinya sangat mudah... jangan ambil peduli...buat tak tahu.... jangan ambil pot...Bagi aku orang-orang yang macam ni memang hendak kan respon dari kita... dia suka sangat kalau ada yang melawan....kalau kita layan dan ikut rentak dia kita yang akan terperangkap... jangan ambil kisah... sebab tulah orang yang macam tu dia tak mengata pada tunggul kayu atau batu...sebab dia tahu batu dan kayu tak akan beri respon... so dia cari lah mangsanya di kalangan manusia...


Mungkin ada yang kata..awak tu boleh la... kita tak boleh buat macam tu... so kalau kita tak boleh berdiam diri atas apa yang diperkatakan tentang diri kita ... maka kita tak ubahlah seperti dia... kita akan mencari keburukkan dia bagi mempertahankan diri kita... ini pandangan aku la... mungkin kau orang ada pandangan tersendiri...
Tapi... ada tapinya juga... kalau dah melibatkan maruah diri dan keluarga ... kita tak boleh berdiam diri...tapi tindakan kita mesti bijak.... macamana? Gunakan lah akal ..jangan ikut nafsu... negara kita kan ada undang-undang....

Aku bukan lah bijak sangat... tapi cerdik lah juga... so..biarlah apa yang orang nak kata tentang kita selagi dia terdaya...
dah penat berhentilah dia....setidak-tidaknya kita dapat pahala percuma......sebab tu lah Allah jadikan manusia ni dengan satu mulut dan dua telingan... sebab apa? supaya kita lebih banyak mendengar dari bercakap...walaupun mulut satu tapi fungsinya banyak... untuk makan, minum, bercakap, kadang-kadang bernafas bila hidung tersumbat... so gunakan lah sebaik-baik mulut... semantara kita masih ada mulut....