Isnin, Februari 23

Adegan Pilu ( Episod 1)

Lokasi:

Di sebuah Hospital dan di hadapan Wad Bersalin ...Sesuai tak kalau diberi nama Ruang Orang Beranak...kan lebih jelas....Di situ menunggulah tiga orang lelaki yang bakal bergelar bapa mithali dengan penuh debaran dan kesuspenan... Oleh kerana mereka belum ada pengalaman menjadi bapa tahap kedebaran mereka ternyata tinggi berbanding peristiwa ngeri yang lain yang pernah dilalui. Lebih tinggi daripada menunggu giliran semasa masuk jawi(sunat) masa kecil dulu.Tambahan pula waktu itu dah lewat malam....

Lelaki yang dah terbukti kelakiannya itu dinamakan sebagai MAT, MAN dan MUS.... yang tidak mengenali antara satu sama lain...Tengok sahaja ada orang keluar dari pintu wad..masing-masing bangun..macam murid bangun bila guru masuk dalam kelas...serentak...tapi tak la bagi salam...

Setelah menunggu dengan penuh kesabaran keluarlah seorang doktor yang membawa berita gembira kepada salah seorang daripada mereka.

"En. Mat Bin Tam.. Tahniah isteri anda selamat melahir sepasang anak kembar " kata Doktor perempuan yang masih muda...rasanya belum kahwin lagi kot....
"Alhamdullillah...terima kasih doktor... ini mungkin berkat saya di menara berkembar petronas agaknya" Kata Mat dengan penuh bangga....

Selang 10 mint kemudian...keluar lagi doktor...kali ni doktor perempuan juga... lagi cun dari yang tadi....

"En. Man Bin Top....Tahniah juga..isteri anda selamat melahirkan anak kembar tiga." kata doktor yang cun tadi sambil sempat lagi mengenyit mata pada Mus dan terus berlalu dari situ...
" Alhamdullilah...sampai juga hasrat aku nak anak kembar...Ini mungkin berkat aku kerja di TV3..." kata Man dengan penuh rasa kesyukuran....

Tinggallah Mus seorang diri dengan penuh rasa kebimbingan yang teramat sangat..Dia tak dapat bayangkan tentang khabar yang akan dibawa oleh doktor...dalam hatinya memanjat doa agar isteri dan anaknya selamat....

Hampir dua jam menunggu namun tiada sebarang berita yang diterima.... kehulu tak kena..ke hilir pun tak kena..sekejap pandang syiling...sekejap tengok lantai,,sekejap toleh kiri..sekejap lagi paling kanan..serba tak kena semuanya...

Tak beberapa lama kemudian.... disapalah oleh kedua-dua lelaki Mat dan Man..

"Tak bersalin lagi...." tanya Mat
"Belum" jawab Mus ringkas
"Ada Masalah ke?" tanya Man pulak..macam wartawan hiburan gayanya..
"Entah la...ni yang buat aku risau ni...Kau MaT...kerja di KLCC dapat anak kembar dua. Kau pulak Man kerja di TV3 dapat anak tiga..." kata Mus
"Habis tu apa yang merisaukan kau" tanya Man dengan penuh kegusaran...
"Ya la..mana tak risau aku pulak kerja kat 7elevan.. kalau tak tujuh ..sebelas... kesian bini aku.." kata Mus dengan bersungguh-sungguh....

Moral Cerita:

Kalau nak anak ramai marilah kita kerja ditempat-tempat yang dinyatakan di atas atau pun tempat yang sewaktu dengannya...seperti di NTV7..TV9..Dua kali beranak pun dah cukup... Tak apa...bukan anda yang beranak pun..bini anda yang beranak......