Sabtu, Februari 21

Aku Tengah Membebel ( Siri 2 )



Semalam aku lepak kedai kopi lagi....kali ni sampai jam tiga pagi...Sampai ada orang yang dah keluar nak pergi menoreh...Bukan tiap-tiap hari pun.. jarang-jarang ..kalau hari cuti kira overtime la...Mesti ada yang kata....buang masa dan tak berfaedah, lebih baik duduk rumah baca buku atau baca al quran.... aku tak nafikan betul cakap kau orang, kau orang memang pandai kalau bab menasihatkan orang... aku tahu la..kau orang bukan kaki kedai kopi... tapi berapa banyak dah buku yang kau orang baca dan berapa kali khatam quran... kalau boleh khatam sebulan sekali aku memang respect kau orang....

Kau orang ingat yang duduk kat kedai kopi tu sembang kosong je ke?
Meleset betul jangkaan kau orang... Bisnesman pun kadang-kadang buat appoitment kat kedai kopi... dijangkakan berjuta-juta ringgit urusniaga berjalan melalui perbincangan di kedai kopi...kita bukan sahaja sembang bab-bab duniawi sahaja tau..tapi bab-bab agama pun kita sentuh juga... sebab yang duduk mengopi bukan calang-calang orang... ada pendidikan dan terpelajar...masalah sosial masyarakat, cari idea macamana nak tingkat ekonomi orang kampung, politik dan seribu macam lagi...dan mungkin ada yang kata sembang dikedai kopi berakhir dan berlalu begitu sahaja..macam berakhirnya setiap episod drama bersiri indonesia yang tak habis-habis dan begitulah seterusnya bagai tiada penamat... sekali lagi kau orang silap....
Ahli kita terdiri daripada berbagai golongan dan peringkat..topik yang dibincangkan mengikut kesesuai ahli...kita ada ketua kampung, imam pun kadang-kadang ada..tapi tak la lepak lama-lama macam kita orang, penghulu ada, cikgu ada, pegawai kerajaan ada dan macam-macam la..yang tak ada hanya 2 golongan sahaja..yang pertama kaum ibu..yang kedua Ahli Dewan Undangan Negeri...yang orang sebut yang berhormat tu..

Semalam ada beberapa topik yang boleh kita ambil ikthibar bersama..itupun kalau kau orang rasa boleh guna. Kebetulan semalam aku pergi ziarah rakan sekerja yang sakit dan sekarang masih berada di ICU..khabarnya masih tenat... sama-sama kita doakan dia semoga sembuh... Kalau ikut kata doktor keadaannya stabil tapi 50 - 50. Walaupun aku bukan doktor tapi kalau tanya aku pun aku akan cakap macam tu..

Ada darah beku di bahagian kepala..perlukan pembedahan...yang ni aku tak pandai..tapi doktor kata dia boleh buat tapi tiada jaminan.. Kata doktor kepada isternya...kalau tak operate 50 - 50 dan kalau operate pun..50 - 50.. Kalau kau orang la berada dalam situasi macam tu..nak buat keputusan bagi menentukan mati dan hidup seseorang...apa agaknya yang kau orang fikir dan rasa... kalau aku...jangan ada perkataan kalau...

Memang betul la bukan doktor yang menentukan hidup mati kita... tapi doktor juga yang boleh menjadi penyebab ke arah itu...Berat juga tugas doktor ni.. bukan sahaja ahli sukan angkat berat sahaja yang kerjanya berat...

Bila dah masuk ICU ...akan timbul rasa insaf dan rasa syukur atas nikmat sihat yang dikurniakan pada kita...Aku percaya ramai di kalangan kita yang bersyukur atas rahmat dan nikmat dikurniakan kesihatan tubuh badan dan mental yang baik. Tapi kadang-kadang kita selalu lupa atas nikmat ini..kita lalai dengan nikmat yang lebih mempersonakan pandangan mata dan akal kita dengan apa yang ada di sekeliling kita. Inilah yang menyebabkan kita lupa akan nikmat yang tidak terhingga ini… sihat tubuh badan… tak ada sakit…kalau ada pun, sakit yang biasa…demam..batuk…luka sikit..itu saje…

Kalau ada peluang dan ruang … cuba pergi ke wad ICU… Dengan jarum,wayar dan mesin memenuhi pesakit...masuk ikul mulut, kepala, tangan membuatkan aku rasa sangat tersentuh...tambahan lagi kalau pesakit itu kanak-kanak. Kalau masih tidak juga timbul kesedaran dan rasa syukur kita maka sah lah orang itu tergolong dalam golongan orang yang buta hati, hati kayu, hati batu, berhati-hati di jalan raya, buta akal dan orang yang sombong…

Okay la aku ada call dari ahli majlis mesyuarat meja bulat..mesti ada topik bagus lagi malam ni..kalau ada nanti aku bagitahu kau orang....