Khamis, April 30

Hidup untuk Mati ....



Pernahkah engkau melihat kuburan?
Pernahkah engkau melihat gelapnya kuburan?
Pernahkah engkau melihat sempit dan dalamnya liang lahat?
Pernahkah engkau membayangkan kengerian dan kedahsyatan alam kubur?
Sedarkah engkau bahawa kuburan itu dipersiapkan untukmu dan untuk orang-orang selain darimu?
Pernahkah kita bayangkan diri kita berada di atas ranjang kematian, apakah yang dapat kita lakukan waktu itu ?
Bagaimanakah keadaan detik-detik terakhir dari nafas kita yang akan berlalu itu? Apakah kita termasuk orang yang suka untuk bertemu Allah, ataukah sebaliknya seperti hamba yang melarikan diri dan takut bertemu tuannya kerana kesalahan yang dilakukannya?

Terlalu banyak persoalan tentang mati yang tak mampu untuk dijawab...

Bukankah telah silih berganti engkau melihat teman-teman, orang-orang tercinta dan keluarga terdekatmu diusung dari dunia fana ini ke kuburan...Wahai saudaraku! Kita semua tidak dapat membayangkan bagaimanakah keadaan malam pertama di alam kubur itu. Anas r.a. pernah berkata, “Mahukah kalian aku beritahu tentang dua hari dan dua malam yang belum pernah diketahui dan didengar oleh manusia (yang masih hidup)? Hari yang pertama adalah hari di mana datang kepadamu pembawa berita dari Allah, baik dengan membawa keredhaan-Nya ataupun murka-Nya (waktu meninggal-pent), dan kedua iaitu hari di mana kalian dihadapkan kepada Allah untuk mengambil buku catatan amal, dengan tangan kiri atau dengan tangan kanan. Sedangkan dua malam, adalah malam pertama kali di dalam kubur dan malam di mana pagi harinya dilenyapkan tatkala terjadinya Hari Kiamat.”

Kematian adalah perkara yang mengerikan, urusan yang sangat dahsyat, suguhan yang rasanya paling pahit dan tidak disukai. Dia adalah peristiwa yang menghancurkan seluruh kelazatan dunia, memutuskan ketenangan, serta pembawa duka dan kesedihan. Dia memutuskan segala yang telah tersambung, memisahkan anggota badan dan menghancurkan seluruh tubuh, sungguh dia adalah perkara yang sangat besar dan mengerikan.

Kita bayangkan bagaimana keadaan kita tatkala kita diangkat dari tempat tidur kita, dibawa ke suatu tempat untuk dimandikan, lalu kita dibungkus dengan kain kafan, keluarga dan tetangga bersedih, saudara dan teman menangis. Orang yang memandikan kita berkata, “Dimanakah isteri si fulan, dia akan melepaskan suaminya pergi, dan dimanakah anak-anak yatim si fulan, Kalian semua akan ditinggalkan oleh ayah, kalian tidak akan bertemu lagi dengannya setelah ini.”

Wahai anak Adam, apa yang telah engkau persiapkan saat malam pertamamu nanti di alam kubur? Tidakkah engkau tahu, bahawa ia adalah malam yang sangat mengerikan. Malam yang kerananya para ulama’ serta orang-orang yang soleh menangis dan orang-orang bijak mengeluh. Apa tidaknya, kala itu kita sedang berada di dua persimpangan dan di dunia yang amat berbeza.

“Suatu hari pasti engkau akan tinggalkan tempat tidurmu (di dunia), dan ketenangan pun menghilang darimu. Bila engkau berada di kuburmu pada malam pertama, demi Allah, fikirkanlah untung nasibmu dan apa yang akan terjadi padamu di sana?”

Hari ini kita berada di dunia yang penuh keriangan dengan anak-anak, keluarga dan sahabat handai, dunia yang diterangi dengan lampu-lampu yang pelbagai warna dan sinaran, dunia yang dihidangkan dengan pelbagai makanan yang lazat-lazat serta minuman yang pelbagai, tetapi pada keesokannya kita berada di malam pertama di dalam dunia yang kelam gelap-gelita, lilin-lilin yang menerangi dunia adalah amalan-amalan yang kita lakukan, dunia sempit yang dikelilingi tanah dan bantalnya juga tanah.

Pada saat kita mula membuka mata di malam pertama kita di alam kubur, segala-galanya amat menyedihkan, tempik raung memenuhi ruang yang sempit tapi apakan daya semuanya telah berakhir. Itukah yang kita mahukan? Pastinya tidak bukan? Oleh itu beramallah dan ingatlah sentiasa betapa kita semua akan menempuhi MALAM PERTAMA DI ALAM KUBUR!

Al Fatihah...

Sama-sama kita sedekahkan surah al fatihah buat bonda Lawa...
Semoga arwah ditempatkan bersama orang yang beriman...



Selasa, April 28

F.A.H.A.M....

Sampai sekarang aku tak faham-faham dan aku rasa sampai bila bila pun aku tak faham kenapa aku susah nak faham. Kau orang faham tak maksud aku ni.... kalau tak faham biar aku cuba fahamkan walaupun aku sendiri tak faham......

Kau orang pun mungkin faham.. kan... mengapa ada orang yang susah nak faham. Mungkin ada orang yang faham lain dan kita pulak faham lain...maka timbullah salah faham.. Salah faham juga merupakan salah satu masalah besar yang dialami oleh orang-orang yang susah nak faham... sebab tu lah kita kena fahamkan dia betul-betul...beri penjelasan yang tentang apa yang disalah fahamkan supaya dia betul-betul faham...

Kadang-kadang memang susah nak fahamkan orang lain... mungkinlah dia buat-buat tak faham supaya dia boleh buat tak faham atau memang betu-betul dia tak faham...kerana dia memang telah dilahirkan sedemikian rupa... menjadi orang yang tak pernah faham...macam aku.. aku betul-betul tak faham sekarang mengapa aku tak faham....

Ahad, April 26

Mulut.........


Baru-baru ni ada kawan yang mengadu kat aku pasal kawan-kawannya yang selalu bawa mulut. Cerita yang bukan-bukan pasal dia... tapi bagi aku tu biasa lah... adat bagi yang bernama manusia. Mesti la bawa mulut ... tak kan nak tinggal kan mulut dalam peti ais kot... macam jiran aku tinggalkan gigi palsu dalam bekas simpan beras....kalau dia bawa kapal terbang pikul atas bahu ada juga aku heran... atau bawa jentera penuai padi pergi rombongan... itu pun aku heran... Tapi bila orang dah mengadu kat kita kenalah ambil perhatian..walaupun aku ni bukannya kaunter aduan...

Bagi aku resolusinya sangat mudah... jangan ambil peduli...buat tak tahu.... jangan ambil pot...Bagi aku orang-orang yang macam ni memang hendak kan respon dari kita... dia suka sangat kalau ada yang melawan....kalau kita layan dan ikut rentak dia kita yang akan terperangkap... jangan ambil kisah... sebab tulah orang yang macam tu dia tak mengata pada tunggul kayu atau batu...sebab dia tahu batu dan kayu tak akan beri respon... so dia cari lah mangsanya di kalangan manusia...


Mungkin ada yang kata..awak tu boleh la... kita tak boleh buat macam tu... so kalau kita tak boleh berdiam diri atas apa yang diperkatakan tentang diri kita ... maka kita tak ubahlah seperti dia... kita akan mencari keburukkan dia bagi mempertahankan diri kita... ini pandangan aku la... mungkin kau orang ada pandangan tersendiri...
Tapi... ada tapinya juga... kalau dah melibatkan maruah diri dan keluarga ... kita tak boleh berdiam diri...tapi tindakan kita mesti bijak.... macamana? Gunakan lah akal ..jangan ikut nafsu... negara kita kan ada undang-undang....

Aku bukan lah bijak sangat... tapi cerdik lah juga... so..biarlah apa yang orang nak kata tentang kita selagi dia terdaya...
dah penat berhentilah dia....setidak-tidaknya kita dapat pahala percuma......sebab tu lah Allah jadikan manusia ni dengan satu mulut dan dua telingan... sebab apa? supaya kita lebih banyak mendengar dari bercakap...walaupun mulut satu tapi fungsinya banyak... untuk makan, minum, bercakap, kadang-kadang bernafas bila hidung tersumbat... so gunakan lah sebaik-baik mulut... semantara kita masih ada mulut....

Ahad, April 19

Aku sebuah keyboard....

Nama aku keyboard...orang melayu panggil papan kekunci...fungsi aku tak sama macam kunci walaupun nama aku sama macam kunci...
Kau orang pun dah tahu apa kegunaan aku... macam ni lah nasib aku... hari-hari ditekan dan ditekan... kalau aku boleh menjerit dan meraung.... mahu rasanya aku aku laungkan seluruh dunia... JANGAN TEKAN AKU!!!!!.. tak tahan rasanya... masa aku masih baru.. boleh pulak tekan perlahan-lahan...macam la bini baru...bila aku dah lama sikit kau orang tekan aku macam tekan mesin wang automatik bila tak ada duit dalam akuan...ikut suka hati kau orang je.... cuba kau orang berada ditempat aku..apa agaknya perasaan kau orang...
Aku bagi contoh la... kalau waktu kerja..kau orang di'pressure' setiap hari...apa kau orang rasa? Mestilah bengang kan... kau boleh nak je telan kepala boss yang berkilat macam baru lepas polish tu... tapi apa kan daya..kau orang kuli je... so kena la akur pada perintah... itu yang kadang-kadang kena darah tinggi....kalau nasib baik dapat pulak kencing manis...
Itu baru satu contoh..aku boleh bagi banyak contoh... tapi kali ni cukuplah aku bagi satu je...tak apa lah aku bagi lagi satu contoh.... kalau kau orang ada anak... cuba tekan dahi dia dengan hujung hari hantu 10 kali setiap hari... mahu berkawah dahi kawan tu... ini contoh je...jangan kau orang praktik kan pulak..nanti tak pasal-pasal dahi kau orang ditenyeh oleh suami atau isteri kau orang......
Berbalik pasal cerita diri aku ni... memanglah tak dapat dinafikan yang diri aku ni dicipta untuk ditekan... habis tu tak kan nak tekan ibu jari kaki pulak... kat situ mana huruf , angka dan simbol....tapi biarlah berpada.. mesti ada perasaan hormat dan belas...baru la umur aku panjang sikit...jangan tekan ikut suka hati kau orang je... tekan pun mesti ada skill... macamana nak dapat skill tu? kena lah belajar...belajar dari siapa? Tak kan itu pun aku nak beritahu...kau orang kan lebih pandai dari aku....
Aku sekadar nak luahkan perasaan aku yang terpendam ni... kau orang pun kalau ada problem jangan pendam je... cari tempat untuk luahkan... kalau disimpan...sekali meletup susah pulak kau orang nanti...biol seumur hidup....sekarang ni baru aku rasa lapang sikit...kalau tidak tak tahu pada siapa aku nak mengadu... ok la... aku minta diri dulu....Bye...bye...

Sabtu, April 18

Kelebihan bercouple....


1) Dapat menghabiskan duit yang memang dah tak cukup
2) Dapat buang masa... masa lah
3) Dapat tambah masalah... masalah sendiri pun tak selesai
4) Dapat dipergunakan oleh orang yang nak ambil kesempatan
5) Dapat jarang balik kampung... sibuk dating
6) Dapat bergayut lama-lama...tak kira masa.
7) Dapat pegang-pegang tangan... lepas tu???
8) Dapat naik motor atau kereta berdua... bersentuh-sentuhan
9) Dapat berjanji kononnya sehidup semati...
10) Dapat berbual yang bukan-bukan
11) Dapat menambah saham DOSA ..

Siapakah orang yang penting dalam hidup kita?




Kalau orang dah berkahwin..... tentulah suami atau isteri,
Kalau orang yang bercinta..... tentulah girlfriend atau boyfriend,

Bila seronok... cari pasangan
Bila berjaya... ceritakan pada pasangan
Bila bahagia.... peluk erat pasangan
Bila nak bercuti... bawa pasangan
Bila sambut valentine...hadiahkan bunga pada pasangan
Bila ada duit .... belanja pasangan

Selalu... ingat pasangan
Selalu... akan talipon pasangan
Selalu... aku belikan hadiah untuk pasangan
Selalu... jalan-jalan dengan pasangan
Selalu.... bagi duit
Selalu.... belanja makan
Selalu.... berbual panjang berjela
Selalu.... tak berkira..

Tapi kita selalu lupa...
orang yang sangat penting adalah IBU
Tapi kenapa....

Bila sedih... cari Ibu
Bila gagal... ceritakan pada Ibu
Bila berduka... peluk erat Ibuku
Bila sibuk... hantar anak ke rumah Ibu
Bila sambut hari ibu... cuma ucapkan Selamat Hari Ibu
Bila ada duit... terlupa nak kirim pada Ibu

Selalu... Ibu ingat pada kita
Selalu.. Ibu yang telefon kita

Ingatlah ibu sementara dia ada,
Kirimkan doa jika dia telah pergi untuk selamanya...


Jumaat, April 17

Aku suka merapu....

“Cuba kau tengok jiran sebelah rumah tu, asyik tukar kereta baru je? Pinjam la tu…. “
“Eh, tengok tu…kereta baru lagi….. sewa la tu”
Ini lah antara dialog yang biasa didengar di dalam drama swasta 13 episod yang selalu tersiar di kaca televisyen… sekarang ni orang sebut skrin LCD… menunjukkan antara sikap orang kita…bukan orang kita sahaja tetapi termasuk aku juga.
Dah berbuih mulut aku bercakap dalam ceramah motivasi yang aku sampaikan...baik dalam dan luar Negara tentang sikap dan amalan berfikiran positif . Tapi..susah juga rupanya nak ubah mentaliti dan pemikiran orang ni… lagi senang nak ubah siaran televisyen bila ada Forum Perdana Hal Ehwal Islam dari nak ubah sikap orang… walaupun bukan kerja aku sebenarnya nak ubah sikap orang ni… tapi nak buat macam mana… orang dah bagi kepercayaan pada aku…walaupun kadang-kadang sikap aku sendiri pun aku tak boleh nak ubah..inikan pula nak ubah sikap orang… tapi tak kisah la… oleh kerana kepakaran aku ialah untuk mengubah sikap orang jadi aku pikul amanah dan tanggungjawab ini walaupun ianya sebenarnya tak sesukar mana….
Ni aku nak cerita pengalaman aku tentang usha aku untuk mengubah sikap orang ni… pernah sekali tu … ada seorang perempuan muda yang mempunyai tabiat baik tetapi akhirnya menjadi buruk…. Budak ni dia suka menulis…. Macam-macam yang dia tulis…novel ada, sajak ada, surat pun ada, tulis tangan pun ada dan yang aku paling suka ialah tulisannya waupun tulisannya agak buruk.… Ada sekali tu dia tersalah taip perkataan mengubah sikap sebagai mengubah silap… jadi aku telah tegur kesilapannya tadi… dengan segera gadis ini membetulkan kesilapannya …..dengan itu juga aku dah berjaya mengubah sikap walaupun ianya sekadar ejaan… so.. sebenarnya bukan lah sesuatu yang sukar untuk mengubah sikap orang ni…aku talah buktikan …
Kalau aku yang pakar ni boleh…kau orang semua yang tak pakar ni lagi la boleh… sama-sama lah kita ubah sikap kita dengan sentiasa berfikiran positif…. Apa la kau orang ni..positif pun tak tahu…. Positif tu maknanya yang ok yang baik, bagus…. Contohnya kalau seseorang itu diuji air kencing untuk ujian dadah..kalau positif tu maknanya tak ada dadah..kalau negatif tu…maknanya ada kandungan dadah… aku tahu la..sebab atok saudara sebelah adik ipar jiran aku dulu pegawai yang menguji air kencing orang….. nama dia Salleh… sampai sekarang ni lekat nama Salleh Kencing…. Tak baik tau berikan gelaran yang tak baik pada orang lain… ingat nasihat aku ni…..

Berakhlak terpuji tuntutan agama,
Peribadi dijaga setiap masa,
Bersangka baik amalan mulia,
Berfikiran positif minda terpelihara,

Eh,,,pandai juga aku berpantun ye... ingatkan aku pandai menyanyi, memasak,menjahit dan merapu je... Itu lah kita kadang-kadang terlupa akan kelebihan diri sendiri sebab sibuk fikirkan masalah dan hal orang.. tapi aku sebenarnya memang dah tahu yang aku ni pandai berpantun...saje je ..takut nanti ada pulak orang jemput jadi pemantun...sedangkan profesion aku sebagai penceramah ni pun aku tak terlayan...
Dah la tu..aku rasa cukuplah aku merapu buat masa ni... ingat pesan aku tu..sentiasalah berfikiran positif...

Khamis, April 16

21 sebab kenapa lelaki tak kahwin.....

1."Duit belum cukup lagi".
Pompuan mana tahu susahnya laki nak kumpul duit nak bayar mas kawin le? hantaran la… Dah tu mas kawin & hantaran tu letak tinggi mengalahkan artis. …Cam nak jual anak jer. Kita makan megi jer nak kumpul duit tu bukannya pompuan tau….Megi pun dah nak naik harga!

2. "Nak beli kereta dulu baru nak kahwin".
Takde keta pompuan pun pandang kita sebelah mata jer . Pompuan karang ni mana yang tahan turun naik bas? Sakit pinggang kalau bonceng moto….Jatuh standard kalau naik bas tu.. .

3. "Susah la nak cari yang berkenan dihati".
Memang susah pun. ..Pompuan sekarang ini ?da duit abangku sayang, takde pitis sayangpun melayang..!

4."Tak datang seru lagi kot".
Awek pun tak de lagi? camana nak kahwin.
1."Duit lum cukup lagi".
Pompuan mana tahu susahnya laki nak kumpul duit nak bayar mas kawin le? hantaran la. Dah tu mas kawin & hantaran tu letak tinggi mengalahkan artis. Cam nak jual anak jer. Kita makan megi jer nak kumpul duit tu bukannya pompuan tau. Megi pun dah nak naik harga!

2. "Nak beli kereta dulu baru nak kahwin".
Takde keta pompuan pun pandang kita sebelah mata jer . Pompuan karang ni mana yang tahan turun naik bas? Jatuh standard kalau naik bas tu.. .

3. "Susah la nak cari yang berkenan dihati".
Memang susah pun. Pompuan sekarang ini ?da duit abangku saying, takde pitis sayangpun abis!

4."Tak datang seru lagi kot".
Awek pun tak de lagi? camana nak kahwin.

5."Banyak sangat halangan".
Banyak sangatla procedure karang ni. Nak kena masuk kursus le. Ujian HIV le. Pastu ada keluarga si dia tak sukakan kita. Nak ajak kawin kat Siam dia tak nak!

6."Belum bersedia la".
Nak pikul tanggungjawab sebagai ketua keluarga ini amat berat. Pompuan apa tau! Karang ni tanggungjawab terhadap diri sendiri lagi pun belum terlaksana.

7. "Ilmu tak cukup la".
Ilmu batin tu memang la dah cukup sejak dapat ?impi basah? yang pertama tu kita dah expert. Tapi ilmu rumahtangga?oal-soal pompuan belum khatam lagi. Kang rumahtangga huru-hara.. orang salahkan kita gak!

8."Kahwin nanti tentu susah nak kena tanggung keluarga lagi, Kalau dapat isteri yang 2 x 5 je.Kena bimbing pulak lepas tu nak kena tanggung semua dosa isteri, dosa sendiri tak tertanggung nie pulak nak tanggung dosa isteri".
Berat tanggungjawab ni. Bukan senang yang pikul dosa orang. Dosa sendiri pun tak terpikul. Kalau dapat isteri yang memahami tu ok gak.

9."Dah mencubalah tapi telah dikecewakan".
Pompuan memang suka mengecewakan lelaki. Pantang nampak laki kaya jer? tak kira ler laki orang ker?.duda orang ker? terus tinggalkan kita.

10."Banyak perkara nak kena fikirkan terlebih dahulu la".
Memang banyak .. Tangungjawab lelaki ni lebih besar. Pompuan semua laki yang tanggung. Belum kawin bapa & saudara lelaki yang tanggung. Dah kawin, suami lak tanggung.

11."Jodoh tak sampai lagi kot".
Dah berusaha tapi asyik kena reject jer. Entah apa yang pompuan dok cari !!

12."Perempuan nie peliklah kalau dia suka kat kita tapi tak habih2 nak merajuk dan marah macam kita nie suka sangat" .
Pompuan ini sikit-sikit majuk. Anak kucing dia ilang sehari pun dia majuk. Macam la kita yang curik anak kucing dia tu. Dah tu nak pujuk kena beli hadiah , bawa jejalan, makan-makan?.abis tu bila duit kita nak cukup untuk kawin!

13. "Dah bagitau dah, nie kita suka dan nie kita tak suka, tapi masih dia buat juga yang kita tak suka".
Pompuan selalu suka buat apa yang kita tak suka. Macam mana kita boleh tahan kalau kawin nanti!!

14."Saya takut la nak bercinta nanti terluka susah la".
Sebenarnya dah memang terluka. Cuma pompuan jer buat tak tau!!

15."Dia nie suka pasang ramai org sangat".
Haah? dia banyak kekawan lelaki. Kita ni duk lam waiting list dia jer.

16. "Dia memang banyak helahlah kejap suka kejap tidak".
Pompuan memang camtu..

17. "Nak carik yang solehah lah".
Dah jumpa tapi dah berpunya?.Takkan nak rampas orang punya kot.

18. "Masalah la".
Pompuan suka menjadikan masalah kecil menjadi besar.

19. "Nak sambung belajarlah awek saya tu ader master atau phd malu la".
Takkan kita yang ada SPM ni jer nak terhengeh awek tu. Siang-siang lagi mak bapa dia dah reject.

20. "Saya suka sangat kat dia, tapi dia tak suka kat saya".
Pompuan suka bermain-main ngan hati lelaki yang suka kat dia.

21. “ Lelaki ni pemalu”
Zaman dah terbalik… lebih ramai lelaki yang pemalu daripada pompuan yang tak beberapa malu.

Selasa, April 14

Kenapa berkahwin?.....



Setiap tahun beratus malah mungkin mencecah ribuan rakyat Malaysia yang berkahwin berkahwin. Kalau tiba musim cuti sekolah..bersusun undangan walimatul urus…. Tak kira zaman gawat ke, ekonomi meleset ke…Kahwin tetap kahwin…. Yang bujang dengan yang dara… ada yang duda dan dara….. dan ada juga yang teruna dan janda… tak kisahlah tu semua….jodoh ni bukannya kerja manusia kerana semuanya telah ditentukan olehNya…….
Ada yang berkahwin secara sah mengikut syarat dan prosedur yang ditetapkan dan ada yang berkahwin senyap-senyap terutama untuk yang tambah lagi…. Alhamdullillah…moga tambah lagi rezeki… Ada pula yang lagi teruk.. belum pun bernikah tapi dah berkahwin…masyaallah…
Dan kalaulah ditanya kepada mereka kenapa mereka berkahwin? Maka beberapa kemungkinan jawapan yang biasa kita dengar:
1. Saya berkahwin kerana nak mendapatkan zuriat.
2. Saya berkahwin kerana saya memerlukan pertolongan seorang isteri untuk
berbuat kebaikan dan melarang membuat kejahatan.
3. Saya berkahwin kerana perkahwinan membuka pintu rezeki
4. Saya berkahwin kerana saya mahukan bersenang hati, hidup mesra dan berkasih
sayang serta belas kasihan.
5. Saya berkahwin kerana sunnah Nabi
6. Saya berkahwin kerana saya nak jadi seorang suami dan seorang ayah yang soleh
7. Saya berkahwin kerana semua orang berkahwin
8. Saya berkahwin kerana saya dah tua …. tak nak orang panggil saya bujang telajak
9. Saya berkahwin kerana nafsu saya bergelora
10. Saya berkahwin kerana saya rasa sunyi dan perlukan teman.
11. Saya berkahwin kerana nak menutup malu, kami dah terlanjur.
12. Saya berkahwin kerana kesian dekat dia. Saya nak bantu dia
13. Saya berkahwin kerana ayah dan ibu saya suruh saya berkahwin
14. Saya kahwin sebab dah bersedia nak pikul tanggungjawab
15. Saya berkahwin sebab terpaksa
16. Saya berkahwin sebab saya suka kahwin…

Dan kalau nak disenaraikan memang banyak sebab kenapa kita kahwin…tak kisahlah apa sebabnya…yang penting kita buat benda yang elok…seperti mana yang (Diriwayatkan oleh al-Bukhari (3/242), Muslim (2/1086), Abu Dawud (2047), an—Nasaa’i (6/68) dan Ibnu Majah (1858)) " Dikahwini wanita itu atas empat perkara : harta, keturunan, rupa dan agama. Kahwinilah atas dasar agama nescaya kamu akan mendapat kebajikan".
Dan sekiranya kita merujuk kembali Hadis Nabi saw bahawa wanita dikahwini kerana 4 sebab iaitu rupanya, hartanya, keturunannya dan agamanya, dapat kita simpulan bahawa ianya memenuhi sifat yang ada pada manusia. Kesukaan kepada rupa, harta dan keturunan namun perkara yang paling penting ialah agama kerana dengan agama sahaja kita akan kembali kepada Allah swt.
Tapi ramai yang terlupa kenapa mereka berkahwin? Apa matlamat mereka berkahwin. Maklumlah dah lama berkahwin….lain lah kalau kahwin baru….apa pun berkahwin ini adalah untuk untuk memenuhi tuntutan akal atau nafsu, batin atau zahir, emosi mahupun fizikal demi untuk kebaikan semua pihak.
Ingatlah berkahwin bukannya perkara mainan…. Kita perlu ada ilmu sebelum kita berkahwin terutama berkaitan munakhahat…Janganlah ada niat berkahwin untuk bercerai….. Janganlah berkahwin sebab nafsu…nanti akhirnya kita juga yang lesu…..belajarlah dari ustaz…baca buku…banyak sumber ilmu yang kita boleh dapat…

Isnin, April 13

Apa yang kita cari sebenarnya dalam hidup ini...

Kekayaan, kebahagian, kemashyuran, keseronokkan, kedudukan, kesempunaan, keredhaan dan macam-macam jawapan yang kita boleh kita dapat kalau ditanya apa yang dicari dalam hidup ini. Ada juga yang tak tahu apa yang dicari dalam hidupnya kerana baginya semuanya ditentukan oleh keadaan.

Dalam aliran perjalanan hidup ini kita disajikan dan disogokkan dengan pelbagai menu hidup… Dunia tempat kita berhidup ini kita nampak cukup indah kerana tipu dayanya Kita hanya perlu memilih yang mana kita mahu..Ada yang manis ada yang masin ada yang tawar dan ada yang pahit….Pilih sahaja apa yang kita mahu dan mana yang kita suka....Tiada siapa menghalang apa yang kita ingin dipilih dan pilihan terletak ditangan kita.. Apa yang terjadi adalah kerana kita yang memilihnya….

Tapi harus kita ingat kita masih terikat norma-norma kehidupan yang berpaksi kepada agama dan undang-undang Negara, walaupun kita sering mendengar tentang laungan hak asasi manusia. Kita bebas buat pilihan tetapi pilihan kita ada batasannya… Apakah oleh dasar kebebasan dan hak asasi kita boleh menjadi apa sahaja yang kita suka? Pastinya tidak…

Kita sebenarnya ada tanggungjawab yang kita persetujui sebelum kita lahir ke muka bumi ini.Kita adalah khalifah yang mesti melaksanakan tugasnya di dunia ini. Kita mesti berusaha bagi memartabatkan agama Islam di muka bumi. Tingkahlaku kita….tutur bicara kita….., penampilan kita……, amalan kita…… semua panduan telah tersedia kerana itulah perjalanan hidup yang penuh takwa. Kita hidup dengan mencontohi teladan Nabi Muhammad SAW. Sirah hidup baginda adalah amat sederhana dan penuh dengan teladan.Dan teladan bagindalah yang menjadikan contoh kepada kita, umat Muhammad dalam menuju kehidupan yang diredhai dan sempurna.

Kehidupan di dunia ini adalah sementara. Segala kemewahan atau kemelaratan adalah ujian Allah untuk menguji sejauh mana kesabaran dan keredhaan manusia itu dalam hidup. Perjalanan bermaksud musafir di dunia. Di akhirat kelaklah yang kekal abadi. Jadi, kita perlu pastikan semula hidup kita agar segala apa yang kita perbuat adalah menuju kepada-Nya. Itulah kehidupan yang sempurna. Pegang eratlah kalimah syahadat agar mati kita dalam Islam. Agar akhir hidup kita dalam Islam. Dan segala perbuatan dan amal ibadat kita dalam Islam. InsyaAllah, sempurnalah hidup. Allah akan cukupkan rezeki kita walaupun rezeki itu sedikit, kerana keberkatan rezeki itu …. InsyaAllah ….. kerana itulah sebenarnya yang kita cari…

Jumaat, April 10

دنيا للاكي يڠ بربيذا دري وانيتا


سأورڠ للاكي تيدق سام دڠن سأورڠ وانيتا. للاكي جوڬ تيدق اكن منجادي وانيتا، دان بڬيتوله سباليقڽ. راماي وانيتا مڠڠڬڤ للاكي سوكر دفهمي، بڬيتو جوڬله ڤنداڤت للاكي. برايكوت دڽاتاكن بيبراڤ صفة للاكي سچارا عموم اڬر اندا موده ممهمي مريك:

هيدوڤ للاكي لبيه موده
للاكي لبيه موده چارا هيدوڤڽ بربنديڠ دڠن وانيتا. كران ايت للاكي سوكر اونتوق ممهمي جك سسواتو ڤركارا ايت دسمڤأيكن دالم بنتوق كياسان اوليه وانيتا. وانيتا سوك بركياس دان برهارڤ للاكي فهم. تتاڤي، للاكي لبيه سوك جك اياڽ دجلسكن دڠن بهاس يڠ موده، دان سچارا برتروس-ترڠ. سكيراڽ وانيتا تيدق جلس مڠناءي سسواتو ڤركارا، تاڽله سچارا تربوك كڤد للاكي.

بهاس للاكي اداله برلاينن
للاكي برچاكڤ دڠن بهاس يڠ برلاينن. اين يڠ مڽببكن للاكي دان وانيتاسوكر بركومونيكاسي انتارا ساتو سام لاين. اڤ يڠ لاهير دري كات-كاتڽ جك دي برچاكڤ دڠن وانيتا، اداله بربيذا درڤد اڤ يڠ دمقصودكن. اين بوكن برارتي دي بربوهوڠ. مك اداله لبيه باءيق باڬي وانيتا اونتوق ممهمي للاكي دري اڤ يڠ دلاكوكن بربنديڠ دري اڤ يڠ دكاتاكن. للاكي تيدق ڤنداي ملاهيركن راس هاتيڽ دالم بنتوق كات-كات.

للاكي سوك ممبيسو
وانيتا بركبوليهن اونتوق ممبيچاراكن سسواتو سوبجيك يڠ سينسيتيف دان مندوكاچيتاكن سباڬاي ساله ساتو چارا برهادڤن دڠن رياليتي. تتاڤي للاكي لبيه سوك اونتوق مڽمبوڽيكن دان ممبيسو.

للاكي تيدق كومڤليك س
جك ترداڤت سموا تندا يڠ منونجوكن بهاوا سأورڠ للاكي هاڽ ماهو وانيتا منجاڬڽ، مڠمس رومه، مڽدياكن ماكنن اونتوقڽ، وانيتا هاروس ڤرچاي بهاوا ايتله يڠ للاكي ترسبوت ماهو. اين بوكن برارتي للاكي برفيكيرن ڤريميتيف، تتاڤي للاكي ممڬ سدميكيان. وانيتا سلالو مڠڠڬڤ للاكي سباڬاي كومڤليك س، تتاڤي سبنرڽ كهندق للاكي اداله موده.

جاڠن ڤقسا للاكي
بيلا وانيتا مندسق للاكي منددهكن ڤراسانيا، موڠكين للاكي ايت اكن منددهكن سسواتو يڠ وانيتا ايت تيدق سوك مندڠرڽ. ماله اداله لبيه باءيق جاڠن برتاڽ دان مڽليديق سمڤأي ك اكر اومبي. ماله اڤ يڠ ڤنتيڠ وانيتا ايت ڤرلو ممباچ بهاس بادن للاكي، متنيا، اتاو ڤروبهن مندادق دالم چورق ڤرلاكوانڽ. جك دي ڤد كبياساانڽ سوك ممباچ تتاڤي تيدق ملاكوكنڽ، موڠكين ڤد ماس ايت فيكيرنڽ سداڠ كاچاو.

للاكي براهسيا دڠن للاكي لاين
تيدق سباڬايمان وانيتا يڠ لبيه موده اونتوق برچريتا مسئله يڠ دهادڤيڽ كڤد وانيتا لاين، هارڤن دان كبيمبڠن يڠ دراسينيا دان ڤلباڬاي چريتا ڤريبادي، اداله سوكر باڬي للاكي اونتوق منجادي مسرا سچارا ۏربل سدميكيان روڤا. اونتوق ملاكوكنڽ للاكي ممرلوكن كقواتن دان كبرانيان يڠ مكسيم.

للاكي ڤنتيڠكن كجوجورن
سڤرتيمان وانيتا، للاكي جوڬ ڤنتيڠكن كجوجورن. جك للاكي تاهو يڠ ككاسيهڽ اتاو استريڽ سوك برچريتا كڤد وانيتا لاين تنتڠ ديريڽ، بسر كموڠكينن للاكي ايت تيدق اكن برچريتا لاڬي سچارا مسرا مڠناءي حال-حال رهسيا يڠ لاينڽ. كجوجورن اداله ڤنتيڠ باڬي للاكي. سأورڠ سوامي ماهو استريڽ مڽيمڤن رهسيا-رهسيا رومهتڠڬڽ.

للاكي ڤرلو كسلسأن ڤراسان
وانيتا سريڠ مڠڠڬڤ للاكي سوكر دفهمي. سبنرڽ اين جوڬ اڠڬڤن للاكي ڤد وانيتا. برايكوت دڽاتاكن ببراڤ صفة عموم للاكي اڬر كيت لبيه ممهميڽ.

للاكي تيدق سوك ديقريتيق
جاڠن مڠكريتيك للاكي، مماءينكن جك وانيتا ايت برسديا اونتوق برتيكن ليده دڠنڽ. للاكي تيدق بڬيتو تربوك اونتوق منريما كريتيكان. مڠكريتيك د بلاكڠڽ، چونتوهڽ كڤد ساودارا اتاو راكنڽ، موڠكين داڤت مڠلقكن كونفرنتاسي سرتا مرتا تتاڤي دي اكن براس ماره جوڬ اڤابيلا ڤركارا ترسبوت دسمڤأيكن كڤداڽ.
چارا باءيق مڠكريتيك للاكي اداله دڠن چارا برجناك دان لمبوت. چارا للاكي مڠكريتيك اداله برلاينن دان اي جارڠ دلاكوكن اوليه وانيتا. بيلا للاكي ماهو مڠكريتيك، ماس دان كادأن دڤيليه دڠن تليتي. بيلا منڬور، ڤربينچڠن ايت ريڠكس، تيدق ايموسي دان تڤت.
اونتوق مڠكريتيك للاكي ايلوكله كيراڽ كريتيكان ايت دڬابوڠ دڠن سديكيت ڤوجيان.

للاكي جوڬ ماهوكن سوكوڠن
بيلا للاكي مڠهادڤي مسئله دان مڠادو ڤد وانيتا، وانيتا هاروس ممبريتاهو للاكي ايت بهاوا دي ماسيه دڤرلوكن. للاكي ماهوكن كسلسأن ڤراسان دان سوكوڠن سرتا كات-كات لونق سڤرتي: "ساي چينتاكن ابڠ.." اتاو "تيدق كيرا اڤ يڠ ترجادي، ساي تتڤ برسام ابڠ…"

للاكي دان ايڬو
راماي للاكي منونجوقكن ايڬوڽ ڤد دوا ماس، ڤرتام د دالم كرجا دان كدوا د رنجڠ. اين بياساڽ مڽببكن وانيتا منجادي بوسن. تتاڤي سبايق-باءيقڽ وانيتا ڤاتوت ممڤرتيڠكتكن ايڬو سوامي اتاو ككاسيهڽ.
وانيتا يڠ مڽمارقكن اڤي چينتا اكن منعمتي كهڠتان اڤي چينتا ايت. للاكي ماهو وانيتا ممبريتاهو بهاوا سومبڠنڽ داعتراف دان دلنيلاي. جك اندا تيدق مڽاتاكن كڤداڽ، سياڤا لاڬي؟ جك اندا ممڤرتيڠكتكن ايڬو للاكي، اي كن ممبواتكن للاكي مراسا سنڠ دان ستياڤ اورڠ دسيكيليليڠڽ اكن منداڤت فاءيده، تراوتماڽ يڠ دچينتايڽ.

للاكي مسرا تنڤا برموسي
انتارا ڤركارا يڠ اد ڤد للاكي دان وانيتا اياله كهندق مطلق اونتوق دكاسيهي دان مڠاسيحي سباڬاي بالسن. اينتيماسي ايموسيونال، برساتوڽ جيوا بوكن هاڽ جاسد، اداله چارا باڬايمانا كاسيه سايڠ ايت لاهير. اياڽ بوكن ساتو ڤروسيس سهاج.

Khamis, April 9

Cerita aku......

Ini berita panas…kau orang la antara kumpulan orang yang pertama dapat berita ni..kau orang nak baca boleh tapi dengan syarat jangan beritahu orang lain..berita ni special untuk kau orang je… ini kisah hampir benar… kau orang nak percaya ke..tak nak percaya ke terserahlah..aku tak kisah…
Semalam lepas balik dari memancing orang kat pekan..…betul la memancing orang… nanti aku ajar kau orang macam mana cara nak pancing orang… tak payah pakai joran…tak payah pakai umpan… aku dah cuba…tapi setakat hari ni masih tak berjaya… sekarang ni aku tengah berusaha keras mencari resepi macamana nak berjaya…nanti kalau dah berjaya aku akan patern kan skill ini untuk membolehkan kita sama-sama pancing orang… tapi maaf lah skill yang aku cuba ni hanya untuk warga lelaki sahaja…
Haaa ni baru aku nak cerita …..pagi aku terima satu panggilan kecemasan..orang putih sebut emergency call… kau orang tahu dari siapa? Aku pun tak tahu sebab tak pernah dengar suaranya… aku ingatkan Madonna..tapi Madonna tak pandai cakap melayu…aku teringatkan Ahmad Nispu tapi Ahmad Nispu dah meninggal… tak kan dia buat panggilan dari pusara( boleh buat tajuk cerita seram ni)…puas aku meneka dalam kesamaran tapi tak berjaya… akhirnya pemanggil memperkenalkan diri sebagai Perdana Menteri…kau orang tahu apa PM bagitahu aku…dia nak lantik aku jadi Menteri Hal Ehwal Anak Dara…. Aku terperanjat tahap jingga… tapi aku rasional… aku tolak dengan cara baik ..aku bagi 37 alasan mengapa aku patut tolak tawaran tersebut… yang 36 alasan lain aku dah lupa yang aku ingat satu je… aku bagitahu yang aku ni ada penyakit gemuruh dan gelabah apabila berhadapan dengan anak dara… aku beritahu yang aku sampai tahap tak boleh dengan perkataan dara..hutan dara, lagu dara pujaan,perkataan saudara pun aku tak boleh aku akan jadi tak tentu hala… akhirnya PM terima penjelasan aku…
Aku teringat bila ada orang nak jual minyak kelapa dara… aku jadi berpeluh satu badan..bila mak aku suruh aku kejar ayam dara…aku jadi huru hara..akhirnya ayam tu yang kejar aku…. Itu baru dengar perkataan dara ...kalau jumpa dengan anak dara tak tahu la apa akan jadi...Kau orang bayangkanlah kalau aku jadi menteri hal ehwal anak dara… memang aku tak boleh buat kerja… asyik gelabah je...
Aku bersyukur..biarlah aku jadi orang yang biasa-biasa…. Tak dikenali dan tak terkenal..Aku tak sanggup nak pikul tanggungjawab yang maha berat ni…tanggungjawab nak bimbing diri sendiri pun kadang-kadang tak tertunai apatah lagi nak bimbing orang lain… Cuma pesan aku… kalau kau orang dah rasa betul-betul hebat… boleh membimbing diri sendiri, keluarga, jiran ,orang kampong… maka amat wajar kau orang memikul tanggujawab yang besar ini… Bagi aku pemimpin yang terbaik adalah pemimpin yang dipilih..bukan yang menawarkan diri untuk dipilih dan memimpin....

Ahad, April 5

Aku Merapu Lagi....

Hari ni aku puas bercakap…aku bercakap dengan orang…cakap dengan ikan dalam akuarium aku…cakap dengan pen…cakap dengan baju yang aku pakai…cakap dengan uban yang aku cabut guna jari keliking dan jari manis…

Kali ni aku nak bercakap dengan diri aku sendiri…biarlah orang nak cakap aku biol ke..sewel ke..gila ke…aku tak peduli..aku tak menyusahkan orang pun…bukannya aku pinjam air liur orang pun bila aku bercakap..aku tak mengata orang pun…aku kata..diri sendiri…aku yang dapat dosa dan aku juga dapat pahala sebab ustaz aku dulu…pernah cakap kalau orang mengata orang dapat dosa dan kalau orang yang dikata dapat pahala…itu ustaz yang cakap….betul lah agaknya…

Masa aku belajar kat Nepal dulu pensyarah aku seorang professor yang juga merupakan pakar dalam bidang jarum peniti pernah berkata bahawa…salah satu cara untuk menghilangkan stress ialah dengan bercakap seorang diri…tajuk perbualan adalah bebas..jangan terikat dengan skrip seperti mana pelakon drama swasta ..kalau berlangsung dalam suasana spontan lagi bagus…kalau boleh biarlah dalam keadaan yang tidak menimbulkan tangapan negative dan pandang serong orang….tapi kalau kau orang nak bercakap seorang diri kat stesen bas ke…depan pasar ke…cakap je …lagi bagus….kita yang menyediakan soalan dan kita juga yang memberikan jawapan….

Ehh apa pulak ni..kata tadi nak bercakap…Oleh sebab itu bila kita bercakap tentang bercakap sudah tentulah ianya dalam bentuk lisan atau audio yang boleh ditutur dan didengar…kali ni aku cuba terjemahkan perbualan aku dengan diri aku secara dalam bentuk tulisan..kau orang nak baca…baca..tak baca…pun aku tak kisah… tak ada apa-apa yang bermanfaat pun aku saje je nak taip benda ini….

Aku : Siapa nama kau?
Aku: Sama la dengan nama kau. Kau pulak?…
Aku: Eh kau ni..kalau nama aku sama dengan nama kau..dah tentu nama kau pun sama dengan nama aku…
Aku: Ye tak ye juga ye… apa la kau ni…
Aku: Dah lama ke kau buat kerja ni?
Aku: Kerja apa?
Aku: Bercakap sorang-sorang ni?
Aku: Tak la…baru je…ada la 2 minit…
Aku: Tak lama kau kata.
Aku: 2 mint mana lama.
Aku: Ye la kalau nak dibandingkan dengan 2 saat…..kan 2 minit tu lebih lama.
Aku: Bijak juga kau ye..
Aku: Memang la aku bijak..
Aku: Kalau kau bijak.. aku pun bijak juga.. kan?
Aku: Lupa nak Tanya… kau lelaki ke perempuan?
Aku: Aku???? Kau tengok aku dressing macamana?
Aku: Sekarang ni susah nak bezakan lelaki dengan perempuan…
Aku: Apa yang susahnya?
Aku: Ada lelaki gaya macam perempuan..perempuan yang ganas macam lelaki pun ada...
Aku: Habis tu kau ni lelaki ke perempuan?
Aku: Lelaki la…
Aku: Apa buktinya?
Aku: Nah ambik ni…

Lepas tu aku pitam…sedar-sedar aku masih kat tepi longkang…baru aku tahu..tadi aku tumbuk diriku sendiri…..