Ahad, Mac 29

Hubungan Sifat Manusia dengan Buah...

Jangan suka mendedah tubuh
Jadilah seperti jagung, jangan seperti gajus.
Jagung membungkus bijinya yang banyak, sedangkan gajus mempamerkan bijinya yang cuma satu.

Setia terhadap pasangan
Jadilah seperti pohon pisang.
Pohon pisang kalau berbuah hanya sekali seumur hidupnya.

Kecantikan dalaman
Jadilah seperti durian, jangan seperti kedondong.
Durian walaupun di luarnya penuh kulit yang tajam, tetapi di dalamnya lembut dan manis.
Berbeza dengan kedondong, di luarnya mulus dan berkilat, tetapi di dalamnya ada biji yang berduri.

Jaga kesucian dalam bergaul
Jadilah seperti sengkuang, walaupun hidup dalam tanah dan selut, tetapi umbinya tetap putih bersih.

Selalu bertindak adil
Jadilah seperti tandan petai, bukan tandan rambutan.
Tandan petai membahagi makanan sama rata ke biji2nya, semua seimbang, tidak seperti rambutan, ada yang kecil ada yang besar.

Semakin tua semakin bijaksana
Jadilah seperti cili. Semakin tua,semakin pedas.

Jangan bermuka-muka
Jadilah seperti buah manggis.
Buah manggis bisa diteka isinya dari bahagian bawah buahnya.

Menjadi banyak manfaat
Jadilah seperti buah dada.
Kerana selain bermanfaat sebagai sumber tumbesaran buat anak, ia mampu menjadi alat rekreasi buat bapaknya juga!

Isnin, Mac 9

Petua yang paling mujarab

1.Petua Cepat DiPinang - Banyakkan Meminum Air Pinang
2.Menegangkan Kulit Muka - Stepler Tempat Yg Kendur Tue..
3.Menghilangkan Cagu - Potong Jari Yg Kena Cagu Tue...
4.Menghilangkan Bau Badan - Berendam Dalam Minyak Wangi
5.Melembutkan Rambut - Rendam Kepala Dalam Air Menggelegak...
6.Melentikkan Bulu Mate - Pakailer Bulu Mate Palsu...
7.Melebatkan Rambut - Cari Baja Rambut...
8.Mengurangkan Dengkur - Kurangkan Tidur..
9.Menghilangkan Ketuat - Potong Dgn Pisau Cukur Cap Buaya... .
10.Mengempiskan Perut - Jgn Makan & Jgn Minum...
11.Mengekalkan Kecantikan - Kekalkan Mekap, Jgn Basuh2...
12.Menyegarkan Mate - Tuang Eye Mo...
13.Mengelak Rambut Gugur - Lumur Dengan Gam Gajah...
14.Menghilangkan Kelemumur - Gunekanlah Syampu Rejoice..
15.Menurunkan Berat Badan - Turun Ikut tangga kecemasan..
16.Mengatasi Tumit Pecah - Jalan Berjengket- Jengket...
17.Memerahkan Bibir - Pakai Lipstick arr..
18.Menghaluskan Kulit Muke - Gosok Dgn Kertas Pasir
19.Menaikkan Seri Muke - Makan Kuih Seri Muka Sambil Naik Tangge..
20.Menghilangkan Bau Mulut - Minum Minyak Wangi

Isnin, Mac 2

Peringatan Untuk Diri Sendiri.....

Siapa aku? dan siapa anda? nampak mudah soalan ni... kadang-kadang kita tak terfikir pun siapa kita ni..yang kita tahu...kita ni orang, ada yang sebut manusia dan ada yang sebut insan...betul la tu... tapi itu kalau jawapan yang pendek... kalau nak yang panjang aku cuba tolong jelaskan siapa kita sebenarnya yang dipanggil manusia ni...walaupun tak lengkap tapi boleh jadikan sedikit peringatan pada kita bahawa siapa kita....

M - Matlamat : Kita ni hidup mesti ada matlamat,ada impian, ada cita-cita dan ada sasaran apa yang kita mahu sepanjang hidup kita ni..masa sekolah dulu soalan yang kedua ditanya ialah apa cita-cita kamu..macam jawapan masa tu..tapi tang paling popular nak jadi polis dan askar la...budak-budak sekarang kalau ditanya...paling tidak pun nak jadi doktor...ok la tu..jangan jadi doktor yang cucuk diri sendiri sudah la..
kalau orang dewasa pula mesti letakkan satu matlamat dalam hidup dia.. .nak kerja apa? Bila nak Kahwin? Bila nak beli rumah, bila nak pergi Mekah? itu semua mesti ada dan dirancang.
A - Akal : manusia mesti bertindak mengikut akal, guna otak untuk berfikir yang baik dan buruk..otak hanya medium untuk kita berfikir dan berakal....semua orang ada otak..kadang-kadang otak letak kat kepala lutut..aku teringat kata unstaz dalam satu ceramah...kenapa mat rempit jaga sangat kepala lutut dia..daripada kepala dia sendiri... sebabnya otak dia letak kat kepala lutut... betul juga kan..
N - Nilai: Bukan nilai 3 dan bukan nilai mata wang tetapi manusia ada akhlak,harga diri, ada maruah...yang mesti dipelihara dan dijaga...akhlak mesti dijaga sepanjang masa...kita bukan ayam yang boleh menenggek dengan betina mana yang dia suka, yang boleh disembelih bila-bila masa, maruah diri mesti dipertahan kan walau apa keadaan, kita tak boleh buat apa yang kita suka...maruah agama kita juga tak kecuali... itu yang paling penting..
U - Usaha: Kita bekerja kerana ia adalah usaha kita untuk hidup....Nak kan sesuatu mestilah ada usaha, tak ada jalan mudah.. nak makan pun sebenarnya susah,kecualilah dapat makan free....tak ada jalan singkat.... kalau yang ada tu...kira nasib dia la..ada yang nasib baik...tanpa usaha boleh jadi kaya dan senang...macam jadi anak sultan ke..atau dapat kahwin dengan Datuk ke ke...
S - Semangat: Manusia hidup mesti ada semangat... semangat nak hidup,bekerja,belajar,
berumahtangga... semangat menjadikan kita lebih rajin...lebih komited dengan apa yang kita buat...semangat untuk beribadat kerana sebagai orang yang yang beragama kita mesti ingat pada Pencipta kita...
I - Ihtizam : Usaha yang berterusan jangan hanya hangat-hangat tahi orang je... jangan ada rasa putus asa....dengan setiap usaha kita....
A - Agama: Ini yang paling penting... apa-apa yang kita buat mestilah berlandaskan agama..agama kita dah cukup lengkap untuk dijadikan panduan dan dorongan dalam hidup kita... kita mesti bertindak kalau ada orang lain yang mempermainkan agama kita...mencegah kalau kemungkaran berlaku depan mata kita..macam kita marah bila orang yang derhaka pada Sultan...tapi yang heran bila orang mempermainkan agama kita dalam blog kita diam saje... ini tak tak betul...kita mesti letakkan agama ditempat yang tertinggi...berbanding kedudukan manusia yang lain... walaupun sultan..kedudukan kita sama disisi Allah...mati masuk dalam tanah juga...pakai kain kapan putih juga...

Ahad, Mac 1

Aku tengah merapu ( Siri 1)

Aku pun tak tahu macam mana aku boleh mula terjebak dengan dunia maya ini…dulu-dulu masa aku umur lima bulan aku tak tahu pun apa itu blog…gobblog aku tahu la itu pun sejak aku berkawan dengan orang Indon…tapi bukan aku yang gobblog…
Semuanya kebetulan…..hidup ini penuh dengan kebetulan…dan jangan lupa ada juga kesalahan..sebab..tu.. betul lawannya salah…right vs wrong….
Kalau sebelum ni… masa lapang aku hanya di kedai kopi..memancing,,layan kereta aku…tapi sekarang dah tambah satu lagi…. Makin sibuk la aku…itu belum lagi bab memasak, menjahit, mengayam, menidur,memakan,memandi,menulis,menaip… kalau nak kira semua tu memang tak cukup masa aku dibuatnya….baru-baru ni pun ada panggilan dari Istana minta aku jadi MB tapi aku tolak dengan cara baik… aku bagi tahu tuanku..patik sangat sibuk sekarang…….cari lah orang yang gila kusa yang nak jadi MB..aku ingat tak ada..rupa-rupanya ramai…
Semalam aku dengan rasa rendah diri pergi mesyuarat PIBG mewakili anak isteri aku…rupanya dari dulu sampai sekarang rasa tanggungjawab orang kita pada pelajaran anak masih tak berubah, masing sibuk agaknya..maklumlah buat hari Ahad..sekolah ni pun satu hal..kenapa buat hari Ahad…Kenapa tak buat hari Jumaat kat masjid..dah tentu ramai kaum bapa dating…atau pun buat konsert sebelum nak mesyuarat….kalau duit banyak bagi elaun kehadiran pada ibu bapa yang dating..seorang 30 ribu ke.…mesti ramai yang dating..aku berani cabut bulu hidung la kalau ada mak bapak yang tak dating….Semalam…beberapa kerat je yang datang…agaknya dia orang ni berpatah arang berkerat rotan kot, tapi mana ada kerusi rotan dah sekarang..….
Aku pun heran juga..terfikir juga aku..agaknya budak-budak ni ikut perangai aku dulu kot…bila cikgu suruh bagi surat kat mak bapak aku tak bagi..aku simpan..takut cikgu bagi tahu segala ‘kebaikan’ aku di sekolah..jadi untuk menggelakan kesulitan yang mungkin timbul kelak....jadi aku ambil langkah proaktif..dengan menyimpan segala surat menyurat yang aku terima dari cikgu…nampak gayanya strategi aku berjaya…tapi untuk setahun je..tahun seterusnya….adik aku tak faham arahan aku… jadi lepas tu…cikgu selalu ‘puji’ aku dengan mak bapak aku…itu yang aku tak nak… bila orang puji aku…takut aku jadi riak dan takbur…
Aku sebenarnya fobia sikit bila cakap bab sekolah ni…banyak pengalaman-pengalaman ngeri aku kat sekolah…aku bukanlah jahat sangat tapi pernahlah merasa tempeling, penampar,rotan, lari keliling padang, ketuk ketampi,jalan itik ……….iskkk macam macam lagi la…sekurang-kurangnya aku ada pengalaman lalui semua tu… bukan senang…
Pernah sekali tu aku kena rotan dengan GPK… aku pun tak ingat apa salah aku…masuk je dalam bilik ….dia suruh aku pilih rotan yang mana satu ada atas meja dia…kecil, sederhana,besar…aku pun dengan bangga pilih yang kecik…rupa-rupanya yang kecik tu lah yang paling ‘sedap’…meleleh air mata dibuatnya…….sejak dari tu aku jadi suka sangat dengan GPK tu…selalu dating dgn dia….dia yang ajak aku dating…dia la yang selalu belanja aku…belanja roti panjang la…Terima kasih ..Cikgu!!!! kalau cikgu tak belasah aku dulu tak tahu la ..apa yang terjadi pada diriku ini….sekurangnya..aku jadi orang yang tak menyusahkan orang lain…bukannya aku langsung tak menyusahkan orang tapi jarang-jarang dan kadang-kadang…..
Sebab tu la..bila aku ada peluang muncul di kaca televisyen masa aku jadi pengerusi Majlis berpatun dalam bahasa tamil dulu….aku nasihatkan anak-anak yang masih sekolah ni…belajarlah rajin-rajin, jangan buat hal kat sekolah…… Jangan jadi macam aku….