Jumaat, Disember 25

Jenis Orang dan Jenis Kentutnya



* Orang TIDAK JUJUR Orang yang kalau kentut lalu menyalahkan orang lain.

* Orang BANGANG Orang yang menahan kentutnya sampai berjam-jam.

* Orang BERWAWASAN LUAS Orang yang tahu bila harus kentut.

* Orang SENGSARA Orang yang ingin kentut tapi tidak boleh kentut.

* Orang MISTERIUS Orang yang kalau kentut, orang lain tidak ada yang tahu.

* Orang GUGUP Orang yang tiba-tiba menahan kentutnya bila tiba masa nak kentut.

* Orang yang PERCAYA DIRI SENDIRI Orang yang selalu mengira kalau kentutnya bau harum.

* Orang SADIS Orang yang kalau kentut di ranjang terus dikibaskan baunya ke ranjang orang lain.

* Orang PEMALU Orang yang kalau kentut tidak bunyi tapi lalu merasa malu sendiri.

* Orang yang STRATEGIK Orang yang menyembunyikan kentutnya dengan tertawa terbahak-bahak biar orang lain tidak dengar.

* Orang BODOH Orang yang kalau habis kentut menghirup nafas untuk mengganti kentutnya yang keluar.

* Orang PELIK Orang yang kalau kentut di keluarkan sikit- sikit, sampai bunyi "tit-tit-tit".

* Orang SOMBONG Orang yang sering mencium kentutnya sendiri.

* Orang RAMAH Orang yang senang mencium kentut orang lain.

* Orang yang tidak senang BERGAUL Orang yang kalau kentut, sembunyi.

* Orang AKUATIK Orang kalau kentut di dalam air sampai bunyi blekuthuk-blekuthuk".

* Orang ATLETIK Orang kalau kentut sambil mengeluarkan tenaga dalam.

* Orang JUJUR Orang yang mengaku kalau habis kentut.

* Orang PINTAR Orang yang boleh menandai bau kentut orang lain.

* Orang MALANG Orang yang nak kentut tapi terkeluar taik....

hehehehe.......

Khamis, November 12

Tips berhadapan dengan HANTU...

Pocong
Hantu yang berbungkus macam lepat pisang baru masak ni memang mudah cari kelemahannya. Kita hanya perlu bukak tali pengikat di atas kepalanya dan tarik kain balutannya. Sudah tentu dia akan berasa malu kerana dia tidak pakai apa apa pun, selain kain kapan pembungkusnya tu.

Langsuir
Dia ni suka pandang muka kita, jadi beranikan diri anda tenung balik muka dia sambil jelir-jelir lidah. Kalau tak pun tunjuk cermin muka kat dia, pasti dia tersipu-sipu malu.

Pontianak
Hantu yang suka ketawa. Kalau terserempak dengan dia, kita pun mestilah ketawa sama. Kalau boleh kita cuba mengilai lebih kuat dari dia, tentu dia boring.

Hantu Raya
Hantu ni suka beraya dan suka menyamar jadi tuan dia. Cara mengalahkannya senang saja, sambutlah hari raya tiap kali jumpa dia, bagi duit raya, ajak main meriam buluh, suruh kacau dodol atau jaga lemang. Tentu dia tak kacau kita sebab banyak kerja dan aktiviti lain dia nak buat.

Hantu Galah
Hantu ni la yang paling tinggi di muka bumi. Kalau terjumpa dia, kita hendaklah meniarap. Pasti dia tak perasan kita ada disitu.

Jerangkung
Dia ni ada kulit tapi nipis. Tinggal rangka saja, dan paling mudah untuk menewaskannya. Kita hanya perlu tunjal dahinya dengan telunjuk dan lihat gerak-gerinya mengimbangi badan untuk berdiri tegak.


Toyol

Lagi senang kalau nak kalahkan dia, bagi duit satu sen berguni-guni..nanti dia ingat duit emas, lepas tu dia pikul bawak balik bagi tuannya... lepas tu sah-sah lah dapat penampau Jepun dari tuannya kerana mana nak tukar duit satu sen banyak2 tu.

Hantu Ponteng
Yang ni payah sikit nak cakap sebab, hantu-hantu ni cam korang lerrr..takder kerja lain asyik ponteng kerja, lepaih tu nengok e-mail..macam sekarang nih..sah-sah tengah ponteng nie..macamana nak jawab..korang sendiri gak jadik hantu..jadi bawak-bawaklah buat kerja ... .. hehehehehe

LEPAS BACE NIE DAH TAK YAH TAKUT2 NGAN HANTU..TAKUT PADA DIRI SENDIRI SEBAB KADANG2 DIRI SENDIRI LEBIH MENYERAMKAN DARIPADA HANTU!!!!!!!!

Ahad, Oktober 11

Cantik ????....

Ukuran cantik bagi manusia tidak pernah sama. Ada orang terpikat dengan kecantikan seseorang sedangkan pada pandangan dirinya sedangkan orang lain ianya tidak menarik. Misterinya suara hati memang sukar dibaca. Tidak ada sebarang alat untuk mengukur makna cantik atau tampan pada seseorang. Ukuran cantik sentiasa berlainan antara seseorang dengan seorang yang lain.

Ada orang mentafsirkan kecantikan itu mata yang bundar tetapi ada orang merasakan yang sepet. Ada orang menganggap bibir yang nipis itu cantik tetapi ada juga orang yang mengatakan bibir tebal lebih mengancam. Ada orang menganggap kulit yang putih sebagai cantik dan ada yang lain lebih terpesona dengan si hitam manis.

Begitulah misteri dan luasnya makna cantik dan tampan. Jadi, usah terlalu susah hati jika merasakan kita tidak begitu menarik. Kita tetap cantik di mata orang yang mentafsirkan kecantikan itu bukan sekadar wajah tetapi mungkin keseluruhan. Ini termasuklah gaya jalan, cara nada bertutur, pendirian serta sikap.

Jika kita belum mendapat teman yang cantik, bukanlah masalahnya, cuma anda belum bertemu dengan orang yang mentafsirkan cantik itu menurut apa-apa kelebihan yang ada pada diri kita.

Sebenarnya tiada manusia yang buruk, kerana setiap daripada kita ini dicipta oleh Tuhan yang Maha Bijaksana. Masakan ciptaan Tuhan itu tidak cantik, malah dalam Islam kecantikan bukan terletak pada wajah atau keturunan tetapi apa yang ada di dalam hati. Baik sang hati baiklah seluruh badan, jahat sang hati jahatlah seluruh badan. Agama menilai kecantikan itu iman yang teguh, kukuh dan padu.

Siapa kita untuk mempertikaikan ciptaan-ciptaan TUHAN. Sudah tentu kita tidak layak. Tetapi ramai orang mempertikai TUHAN setiap kali menghadap cermin. Berkacalah tatkala bercermin sebab dengan berkaca cermin akan memberitahu anda apakah anda yang berdiri di situ atau perasaan dan keegoan anda yang menampani.

Siapalah kita untuk menentukannya…....

Selasa, September 29

Pandu cermat ..jiwa selamat....

Rakyat Malaysia dikatakan sopan santun dan berbudi bahasa... tapi aku tak beberapa setuju dengan kenyataan ini... Rasa hormat dan timbangrasa di kalangan rakyat Malaysia semakin tipis terutama ketika berada di jalanraya...Bila dapat bawa kereta je...langsung tak sedar diri..macam kena masuk pelesit...nak potong..nak belok... nak bawa selaju mana..ikut suka hati dia orang je...ingat jalan raya itu bapak dia yang buat...Bukan la semua yang berperangai macam tu..tapi kebanyakkannya....Sebab tu ramai yang mati di jalanraya....Pemandu Malaysia memang diakui hebat...tapi bila masuk F1 ... kantoi...

Orang sebut mat rempit..tapi aku lebih suka panggil dia orang monyet atau beruk atau kera sarkas... Ini pun satu hal juga... ada otak letak kat kepala lutut...ada akal tapi guna untuk yang tak bermanfaat langsung... kalau jatuh boleh bangun sendiri.... boleh rawat diri sendiri tak apa juga... atau kalau mati boleh mandi..kafan dan tanam sendiri pun okay juga...Ini tak orang juga yang kena tolong...kan dah menyusahkan orang...
Aku ada beberapa cadangan papan tanda jalan raya yang boleh dipertimbangkan:

1. Pandu laju-laju supaya cepat mati.
2. Kalau kepala anda boleh ganti dengan kepala siput babi...jangan pakai topi keledar.
3. Anda adalah pemandu yang paling bodoh kalau memotong sebelah kiri.
4. Awas kawasan kemalangan..tambah kelajuan
5. Kawasan Garisan kembar dua .... boleh memotong supaya boleh sampai ke batu dua.
6. Kalau anda rasa isteri dan anak anda perlu dapat suami dan bapa baru...pandulah dengan laju...
7. Awas ini kawasan monyet sarkas menunggang...

Cuba buat papan tanda macam ni... nasihat sahaja orang dah tak dengar..dan tak heran....

Isnin, September 28

Kalau lah aku jutawan....

Siapa yang tak nak kaya dan banyak duit... kita bekerja siang malam...pagi petang...pun sebab duit...orang sekarang semua pandang duit...semuanya perlukan duit.....
Kadang-kadang aku berangan...kalaulah tiba-tiba je aku dapat banyak duit....dapat RM 1 juta pun cukup lah...tak salah kan kalau kita berangan... mana la tahu angan-angan menjadi kenyataan sekurang-kurangnya aku dah ada perancangan...sekali sekala cuba kau orang berangan kalau kau orang tiba-tiba je jadi jutawan...best juga tau...

Jadi ... apa yang aku akan buat kalau tiba-tiba esok aku pergi cucuk kad kad mesin ATM tertera baki simpanan anda ialah RM 1 000 000.00...atau aku buka tin minuman power root tertulis..anda menjadi jutawan........

Pertama: Aku simpan dalam ASB/ASW/ASN/ASQ/ASX - RM300 000
Kedua : Tukar kereta baru... sekurang-kurangnya ESTIMA- RM200 000
Ketiga : Beli tanah dan buat rumah - RM350 000
Keempat: Sedekah/derma - RM100 000
Kelima : Enjoy - RM 50 000

Kalau betul-betul la aku dapat..memang tak dapat dibayangkan...mungkin aku jadi sewel sekejap...jangan sewel selama-lamanya sudahlah...kalau dah sewel duit banyak pun tak guna... tapi aku harap aku akan jadi orang yang sentiasa bersyukur, penuh dengan sifat rendah diri dan tidak tamak.....

Rabu, September 16

புலனாய்வை மேற்கொள்வதற்கு

பிகேஎப்செட் திட்டத்தின் செலவினங்கள் தொடர்பான ‘ரகசிய அமைச்சரவைப் பத்திரங்கள்’ என ஆர்பிகே கூறிக் கொள்ளும் அப்பத்திரங்களின் மின்னியல் படிவங்கள், நிதியமைச்சினால் அமைச்சரவைக்கு அனுப்பப்பட்ட ஓர் அறிக்கை போல் காணப்படுகிறது.

அந்த திட்டத்துக்கான செலவினங்களில், பின்தேதியிடப்பட்ட அதிகரிப்புக்கு அமைச்சரவையின் அங்கீகாரத்துக்கு அது கோரியுள்ளது. அந்த அதிகரிப்பு ஒரு பில்லியன் ரிங்கிட்டிலிருந்து கிட்டத்தட்ட ஐந்து பில்லியன் ரிங்கிட் வரையிலாகும்.

மேலும் அத்திட்டத்துக்கான புதிய செலவினமாக, அதே தொகையில் எளிய நிபந்தனையிலான கடன், அந்த மேம்பாட்டாளருக்கு வழங்கப்பட வேண்டும் என்ற பரிந்துரையையும் அந்த பத்திரங்கள் குறிப்பிட்டுள்ளன.

அந்த கடன் தொகைக்கான கருவூல கடன் பத்திரத்தை (BOND) அரசாங்கம், குவாலா டைமென்சி செண்டிரியான் பெர்ஹாட்டிடம் வழங்குமென அந்த பத்திரம் குறிப்பிட்டது.

மேலும் நில கொள்முதலுக்கான அனைத்து விவரங்களையும் அரசாங்கம் அங்கீகரித்ததாயும் அது தெரிவித்தது. ஆயினும் போக்குவரத்து அமைச்சு வெளியிட்ட ‘ஒப்புதல் கடிதம்’, அத்திட்டத்துக்கு நிதி வழங்குவதற்கான அரசாங்கத்தின் கருவூல கடன் பத்திரம் ஆகிய இரண்டும் தவறானவை என்றும், காரணம், அந்த நடைமுறைகள் நிதியமைச்சின் அதிகாரத்துக்கு உட்பட்டவை என்றும் அவ்வறிக்கை குறிப்பிட்டது.

அதோடு பிரதமர் துறையில் உள்ள பொருளாதார திட்டமிடல் பிரிவும் அந்த விவகாரத்துக்கு ஆட்சேபம் தெரிவிக்கவில்லை.

பிகேஎப்செட் விவகாரம் குறித்த புலனாய்வை மேற்கொள்வதற்கு, அரசாங்கத் தலைமைச் செயலாளர் சிடேக் ஹசான் தலைமையில், சக்திவாய்ந்த பணிக்குழுவொன்று அமைக்கப்படும் என்று கடந்த வாரம் பிரதமர் நஜிப் அப்துல் ரசாக் அறிவித்திருந்தார்.

அந்த விவகாரம் தொடர்பான நடப்பு அறிக்கைகள் அனைத்தும் ‘முற்றுப் பெறாதிருப்பதால்’ பணிக்குழு தேவைப்படுகிறது என பிரதமர் கூறினார். எனவே, விவகாரத்தை தீர விசாரிப்பதற்கு அமைச்சரவை பணிக்குழுவை நியமித்துள்ளது என்றார் அவர்.

‘ரகசிய’ அமைச்சரவை பத்திரங்கள் குறித்த ஆர்பிகேயின் தகவல்கள் உண்மையானதாக இருந்தால், அந்த புகைச்சல் குறித்து தெரிய வேண்டிய அனைத்தையும் அமைச்சரவை ஏற்கனவே அறிந்துள்ளது என்றுதான் கூறவேண்டும்.

Maknanya...... aku pun tak tahu....carilah sendiri...

Selasa, September 1

Ramadhan....

Salam Ramadhan buat kalian, salam ukhuwah dan salam kejayaan dan kemenangan buat kita semua agar bisa kita menentang hawa nafsu sepanjang Ramadhan ini, insyaAllah....

Sedar tak sedar hari ni dah 11 hari kita berpuasa...terasa sungguh cepat masa berlalu... secepat itu juga usia kita semakin meningkat..... dan secepat itu juga la kita hampir kepada mati walaupun usia bukan syarat untuk mati cepat....

Dah lam juga aku tidak mengemaskini blog saya....Kesibukan yang melampau sebelum Ramadhan membuatkan aku tidak berkesempatan....

Namun, dalam kesibukan itu, sebenarnya aku banyak berfikir tentang hidup dan mati. Aku rasa amat gembira dan terharu kerana masih diberikan kesempatan untuk merasai nikmat Ramadhan al-Mubarak. Bulan yang didalamnya mengandung seribu rahmat dan keberkatan. Bulan yang memberikan kita peluang untuk mengecapi pahala 1000 bulan. Untuk itu, aku amat bersyukur....

Jika kita lihat di sekeliling kita, ada di antara rakan-rakan, sanak saudara dan orang-orang yang kita kenali telah kembali menemui Ilahi dan tidak berkesempatan untuk bersama kita dalam Ramadhan kali ini. Semoga roh mereka dicucuri rahmat dan ditempatkan bersama orang-orang yang beramal soleh....nasib mereka telah ditentukan... perjalanan hidup mereka telah dinoktahkan..semuanya telah ditentukan...Entah apa dan bagaimana nasib kita.....

Adalah satu kerugian, sekiranya kita yang masih dikurniakan nyawa ini tidak mengambil peluang ini sebaik mungkin. Terlalu banyak sebenarnya yang ingin saya kongsikan, tapi untuk permulaan saya ingin memohon ampun dan maaf kepada semua rakan-rakan dan pembaca blog ini sekiranya selama ini saya ada terkasar bahasa dan tersilap tingkah, saya hanyalah manusia biasa yang tidak terlepas dari membuat kesalahan.

Pada kesempatan ini juga saya ingin mengucapkan selamat berpuasa dan selamat meningkatkan amal ibadah.

Semoga Ramadhan kali ini memberikan seribu makna buat kita semua...

Jumaat, Ogos 14

Tips hilangkan mengantuk.....

Kita semua pernah rasa mengantuk yang teramat sangat... tetapi apakan daya kadang-kadang keadaan tidak mengizinkan untuk kita tidur.... Ianya datang tanpa diundang ...kadang-kadang ketika memandu.... ketika membaca...ketika menonton.... ketika mandi pun ada yang mengantuk....... dan kes yang paling biasa dalam rekod aku adalah ketika dengar cerama agama atau mushabaqah Al Quran...

Berikut aku perturunkan tips untuk kau orang.... aku yakin dan percaya tips ini mampu menghilangkan rasa mengantuk....

1. Lari keliling padang 20 pusingan tanpa henti dengan kelajuan 120 km/j.

2. Cabut bulu kaki atau sebarang bulu yang ada pada tubuh badan anda.

3. Basuh muka dengan air panas yang baru menggeleggak.

4. Ketuk hujung jari kelingking dengan bahagian sisi pembaris besi dengan sekuat hati.

5. Suruh sesiapa yang ada di sekeliling anda menampar muka sehingga jadi warna purple.

6. Gigit hujung lidah sampai berdarah.

7. Jalan itik sambil menjerit.

8. Naik ke tingkat 11 dan lompat ke bawah.

9. Ambil kasut yang dah lama tak basuh... cium dan sedut dalam-dalam.

10. Kalau semua tips di atas tak berjaya...cara yangf terakhir adalah TIDUR.....

Selamat mencuba......

Rabu, Ogos 5

Su, dah agak lama aku melupakan kau. Tak macam dulu...dulu aku bangun awal pagi je..tentu teringatkan kau... aku bangun awal pagi pun disebabkan engkau , Su. Pagi tu, aku bangun lambat. Dekat-dekat pukul lapan. Kelam kabut aku bersiap, mana tidaknya, malam tadi aku tidak tidur semalaman..melepak sampai ayam berkokok...kadang-kadang layan kawan tengok bola..walaupun aku sendiri tak minat bola....kadang-kadang aku rasa bosan aku pergi memancing...... Minta maaf, Su.Aku bukannya tak nak jumpa kau, tapi kau faham-faham je lah keadaan aku. Bukan kau sorang je aku lama tak jumpa, Su. Zu pun lama aku tak jenguk.

Aku dan Zu

Kesian Zu. 'Sorry' bebanyak la, Zu. Aku sekarang banyak kerja....biasanya sampai pukul satu. Tu pun kalau takde kelas petang. Kalau ada kelas petang, harus aku terpele'ot. Balik je, lapar-lapar tu, aku terus je pergi kedai Mak Ngah.
Ala, kedai nasi lemak 'power' tu. Lepas pekene nasi lemak Mak Ngah, aku tak lengah,terus tidur. Kadang-kadang sekejap, biasanya lama. Aku tahu, Zu. Dulu aku rajin jumpa kau 'time-time' macam ni, tapi sekarang aku pun tak tau kenapa aku tak dapat jumpa kau. Aku takde masa, Zu.

Aku dan As,

As, kau sorang lagi kawan rapat aku dulu. Nampak macam aku dah mengabaikan kau aje sekarang ni. Aku sibuk, As. Petang-petang aku pergi dating. Takpun, ada meeting time tu. Kau kan tau, aku pengerusi merapu.. . Kejap-kejap ada je program. Aku kene jaga anak-anak buah aku tu. Diaorang tu bukan tau sangat buat keje. 'Meeting' pulak tu, bukan tau nak sekejap, mesti lajak sejam dua punya. Kalau meeting 'start' pukul 4, harus pukul 6 baru 'settle'. Tu belum kira borak-borak kosong lagi. Dia orang ni, kalau meeting paling tidak pun dua jam je...

Aku dan Mag,

Mag pun aku dah ingat-ingat lupa. Agaknya sebab enkau ni ganjil, kot. Yang lain tak ganjil macam kau. Macam mana aku nak jumpa kau, Mag. Sekarang ni, latihan bola sepak tengah giat 'Coach' nak pilih pemain-pemain handal aje untuk 'team' dia. So, latihan pun dipanjangkan. Aku pulak, mestilah berlatih bersungguh-sungguh Aku dulu pemain sekolah. Kalau aku tak terpilih, malu besar la aku Mana aku nak letak muka aku ni. Kawan-kawan aku semuanya kaki bola. Dia orang semua balik lewat. Main sampai hari gelap. Kalau aku balik awal, alamat balik sorang-sorang la aku. Aku dah la menumpang motor orang. Balik aje dari main bola, aku tak terus mandi. Mana boleh mandi masa berpeluh, panau nanti. Agak-agak penat dah hilang, baru aku mandi. Lepas mandi, member-member aku semua ajak keluar makan.

Aku dan Is,

Aku tahu ada temujanji dengan Is malam ni, pukul lapan setengah. Tapi member-member aku dah tunggu. Kalau aku tak pergi, nanti diaorang kata aku sombong la, macam-macam. Tu yang aku tak nak dengar tu. Dah tu kita orang lepas makan, sembang la pulak. Lepas satu topik, satu topik keluar. Balik lewat malam Layan pulak VCD Hindustan lepas tu dengan member-member. Is,'sorry'. 'Last-last',semuanya aku tinggalkan.

Kawan-kawan semua,untuk pengetahuan korang, nama sebenar kawan- kawan aku tu, Su, Zu, As, Mag dan Is, masing-masing adalah Subuh, Zuhur, Asar, Maghrib dan Isyak. Korang semua janganlah jadi macam aku. Jagalah mereka dengan sepenuh jiwa dan raga. Mereka semua adalah 'kawan sejati' kita yang sebenar, yang akan "backing" kita kat akhirat nanti. Semoga cerita rekaan yang takde kaitan dengan sesiapa ni menjadi pengajaran dan iktibar kepada kita semua.

Ahad, Julai 19

Aku handsome......



Ada orang kata aku ni handsome...aku tak kisah...dan ada orang kata aku ni tak handsome ...pun aku tak kisah... tapi yang pasti dan yang aku tahu yang aku ni memang handsome..aku bersyukur kerana aku ni handsome... sebabnya aku ni manusia sempurna dari segi lahiriah...ada kaki..ada tangan...ada kepala...ada badan... semuanya lengkap...
Aku sebenarnya hairan juga dengan sesetengah orang yang tak puas hati dengan keadaan diri sendiri... setakat makeup boleh tahan lagi.. tapi sampai tahap buat pembedahan plastik nak ubah diri bagi aku orang macam ni, ada penyakit.. penyakit hati.. yang tak ada rasa syukur dalam diri dengan kurniaan yang diberikan kepada diri mereka.
Ada orang mengutuk diri aku yang mengata yang aku tak sedar diri..mengaku diri handsome ...sedangkan tak seberapa.... tapi aku tak kisah... aku rasa tak salah untuk aku puji diri sendiri... aku bagi motivasi pada diri aku... aku memang tak harap pun orang lain nak puji aku... susah nak dapatksn pujian daripada orang kecuali ada udang disebalik mee... ada ayam disebalik mee hoon, ada kerang di sebalik kuew teow....orang lebih suka mengutuk,mengata,memperli dan mencari kekurangan diri kita... sebab itu dah jadi sifat manusia...
Handsome...cantik... adalah perkara yang sangat subjektif... kita mempunyai pandangan yang berbeza mengenai cantik dan handsome... sebagai contoh...ada orang kata samy vellu tu tak handsome... tapi cuba kau orang tanya bini dia...mesti bini dia kata yang laki dia tu handsome... itu buktinya bahawa kita mempunyai pandangan yang berbeza mengenai handsome dan cantik... cantik dari perspektif orang muda dan dari perspektif orang tua juga berbeza....
Kenapa macam tu ye?... sebabnya manusia itu sendiri dilahirkan berbeza... walaupun kembar seiras... walaupun sama wajah tetapi hati dan perasaan berbeza... macam aku la..aku ada kembar...kembar aku pun berbeza.... dia kulit putih..aku gelap sikit..dia terkenal sangat...tapi aku terkenan je...kami ni kembar lain mak dan lain bapa... nama dia pun aku dah lupa...kalau tak silap aku orang panggil Brad Pitt... kau orang mesti tak percaya.... tapi aku tak kisah.... tak harap pun kau orang nak percaya....
Walaupun aku ni handsome..aku tak meninggi diri... aku senang bergaul orang semua orang..sebab aku anggap semua orang handsome...maknanya kedudukan dia orang sama dengan aku... so no problem.....
Cuma nasihat aku... kita bersyukurlah apa yang dianugerahkan kepada kita...kalau ada kekurangan..jangan anggap itu sebagai kelemahan...anggaplah ianya sebagai suatu kelebihan dan cabaran untuk diri kita....Jangan mengutuk dan mengata yang orang itu dan orang ini tidak handsome... sebab itu adalah anugerah TUHAN...siapa kita untuk mengutuk anugerah TUHAN....

Ahad, Julai 12

Kahwin dengan perempuan sekampung....

Semalam aku terbaca satu artikel dari sebuah majalah yang mengatakan bahawa tidak sah jika seseorang lelaki berkahwin dengan perempuan sekampung. Tak pernah pulak aku dengar tentang perkara ini...disepanjang hidup aku ni...Entah lah fatwa mana yang digunakan pun aku tak tahu...
Aku cuba rujuk dengan ustaz tapi ustaz tersebut pun mengesahkannya....aku tak kisah sebab calon isteri aku yang ketiga bukan orang sekampung dengan aku..begitu juga dengan calon isteri yang kedua dan pertama... semuanya dari negeri yang berbeza...
Aku masih tak puas hati..aku tanya pula dengan kawan-kawan yang dah berkahwin dengan bekas tunang dia orang (sekarang dah jadi bini la) tentang hal ni... dia orang pun tak pernah dengar... tambah risau dia orang dah beranak pinak... apa jadi kalau fatwa tu betul dan benar.... tak kan nak kahwin lain... nak kahwin lain tu tak kisah sangat...mana nak cari duit nak buat hantaran dan kenduri kendara...itu yang memeningkan...
Entah macamana tergerak hati aku nak tanya hal ni pada tok mudim yang pernah sunatkan aku dulu...aku masih berhubung dengan dia walaupun aku dengan tiada apa-apa hubungan ... tetapi disebabkan dia ada anak dara yang boleh tahan cantiknya... Kau orang tahu apa dia kata... memang lah tak boleh kahwin dengan perempuan sekampung... kampung ni pun ada 356 orang anak dara...tak kan kau nak kahwin dengan semua sekali...setakat 4 orang boleh lagi...ni nak kahwin dengan sekampung anak dara orang mana boleh... satu pun belum tentu lagi.....

Selasa, Julai 7

Aku merapu lagi....

Aku peningggg!!!! Banyak betul kerja sekarang ni..tak tahu mana satu nak buat... last-last semuanya aku tak buat...padan muka aku....duduk depan pintu pintu bilik air sambil memandang titisan air menitik keluar melalui kepala paip lebih menenangkan kepala otak aku.....
Berapa kali dah aku ingatkan diri sendiri supaya jangan melengah-lengahkan kerja... kalau ada yang boleh siapkan awal dan cepat...buat dengan segera ...ini tidak..ditangguh-tangguh...habis tu diri sendiri juga yang teruk...
Tapi aku tak kisah...aku dah biasa berhadapan dengan situasi ini.. bak kata orang putih...alah biasa... tegal biasa... kebiasaannya akhirnya semuanya dapat disiapkan walaupun terpaksa bertungkus lumus, berhempas pulas, berpatah arang, alang-alang menyeluk pekasam, siakap senohong gelama ikan duri...apa je lah...walaupun hasilnya tak dapat aku nilaikan...
Kadang-kadang kita perlukan tekanan untuk siapkan kerja kita... ada orang tak suka berkerja dalam tekanan..kerana bagi mereka ..tak dapat menghasilkan kualiti kerja yang baik... tapi bagi aku tekanan juga sesuatu yang positif bagi membelehkan kita siapkan tugas kita dengan cepat..dan kadangkala hasilnya tak menghampakan... tekanan juga boleh menjadikan kita lebih kreatif dan inovatif....
Aku pernah pergi kursus pengurusan stress masa aku di sekolah tadika tak silap aku akhir 70'an... aku respek dengan penceramah pada ketika itu..walaupun dia kelihatan serabut..kusut masai..lintang pukang...tapi masih boleh berceramah dengan tenang..menasihatkan orang supaya menjaga penampilan diri dan menonjolkan imej diri yang sebaik mungkin... dalam keadaan yang tenang dan selamba dia masih sempat kentot sambil meletakkan mikrofon pada bahagian punggungnya.... Lepas ikuti ceramah itu aku antara orang yang berjaya mengikut jejak langkah dia... tak sia-sia....
Kau orang jangan salah faham..aku sebenarnya bukan pening sangat..tapi memang aku pening... pening kepala... bukan pening mata..dan juga bukan pening telinga... tapi aku pening kepala lutut kaki kiri aku....

Jumaat, Julai 3

Nak kaya????...



Siapa yang tak nak kaya kan? Tanya la sesiapa pun... Mungkin ada juga yang tak nak kaya..sebab selesa dengan cara hidup yang sedang dijalaninya...terpulanglah..dan bagi yang nak kaya aku nak bagi sedikit tips... boleh cuba kalau nak try....

1. Tukar nama dengan nama Kaya..
Bila dah tukar nama..dah tentu orang akan panggil nama kita dengan nama kaya walaupun sebenarnya kita tak kaya....Siapa tu? Ooo itu lah En. Kaya....

2. Selalu makan roti inti kaya...
Manalah tahu..berkat dari makan kaya banyak-banyak kita boleh jadi kaya...

3. Kahwin dengan orang kaya...
Setidak-tidaknya boleh tumpang tuah orang... cari lah suami atau isteri dari keluarga orang kaya.....itu pun kalau dia orang nak... biasanya orang kaya akan cari pasangan orang kaya juga...manalah tahu nasib badan dapat kahwin dengan orang kaya...

Setakat ni aku dah cuba tips yang kedua... tapi masih belum membuahkan hasil..tapi aku tak putus asa...yang pertama dan kedua aku tak try lagi....

Tapi percayalah kaya tidak menjanjikan kebahagiaan dalam hidup kita....biasanya kita tak dapat semuanya apa yang kita mahu dalam hidup kita... kalau kita nak kan sesuatu kita terpaksa korbankan sesuatu...kita terpaksa membuat pilihan...biarlah kita miskin harta tapi kita kaya dengan akhlak dan ilmu...

Ahad, Jun 28

Ni lah bini baru aku....

Buat kali pertama aku expose bini baru aku...bukan bermaksud nak riak atau takbur sekadar nak kongsi rasa seronoknya aku dapat bini baru.....



Kalau kau orang tengok nampak lain sikit ... aku baru letak skirting..kasi labuh sikit...



Ni pulak pandangan dari belakang... kan cantik...



Yang ni bini tua aku...walaupun yang tua lebih kecil dan montok tapi yang tua tetap mengancam....



Tua dan muda seiring sejalan......

Rabu, Jun 24

Berbini baru....

Hari ni genap seminggu aku pasang lagi satu bini... biasalah kalau berbini baru ni...memang megujakan..mengasyikan..menyeronokkan dan membahagiakan...bini aku yang baru ni memang cantik...sedap mata memandang...tak banyak kerenah.... sentiasa ikut cakap .... tak melawan... tak tahu la kemudian hari nanti...tapi so far so good...
Orang kata susah berbini lebih dari satu ni...betul la tu... bini tua nak kena jaga juga...nafkah tak boleh diabaikan...walaupun dah dapat yang baru...tanggungjawab tak boleh diabaikan.....
Nama pun baru...mestilah best...tak jemu mata memandang...serba serbi menawan dan memberahikan...walaupun badannya besar sikit berbanding bini tua aku yang kecil molek...slim..tapi aku tak kisah...orang kata ..kalau hati dah suka nak buat macam mana...
Ada orang tanya...susah ke nak dapat bini baru ni...bagi aku senang sangat..yang penting RM....ada kepala agong tu macam-macam kita boleh buat...kalau tak ada setakat berangan je la....
Mungkin bini tua aku terasa hati sebab sejak kebelakangan ni dia kurang aku beri perhatian...kalau dulu kalau tak ada kerja ...dia la tempat aku mengadu...berkongsi masalah dan buat apa yang patut...paling tidak pun aku gosok-gosok badan dia.....tapi aku rasa dia faham dengan situasi aku sekarang...setidak-tidaknya dia boleh berehat dengan tenang tanpa gangguan....
Aku harap kau orang semua jangan salah faham...bini baru aku sekarang nama EXORA... kau pun kenal dia...dia je yang tak kenal.. kau orang....

Ahad, Jun 14

Sengal....

1. Kondominium tidak ada kena mengena dengan kondom. Tetapi di kondominium kita boleh dapat banyak kondom terpakai.

2. Aurat dan urat adalah dua benda yang berbeza. Namun begitu, apabila melihat perempuan yang mendedahkan aurat, urat lelaki akan krem.

3. Kuih tat enak di makan. Tapi apabila kita makan lapan keping kuih tat, kita mungkin dituduh mencarut dan dapat penampar free. Kalau tak percaya, cuba kira satu tat, dua tat, tiga tat, sampai lapan.

4. Laksamana adalah jawatan besar di dalam kesultanan Melayu Melaka. "Laksa kedah" pula adalah contoh jawapan kalau orang tanya kita "laksa mana ni?"

5. Barbeque adalah makanan yang enak. Namun begitu 'babi queue' haram dimakan oleh orang Islam.

6. Sesetangah orang memanggil cili sebagai cabai. Tapi kalau mulut nak kena cabai, cuba la cakap 'cibai' kat depan orang tua-tua.

7. Membuat tahu sumbat sungguh meletihkan. Lebih letih lagi kalau orang lain hanya tahu nak sumbat je tahu sumbat dalam mulut.

8. Si Bohsia dan Bohjan dipandang hina oleh masyarakat. Namun begitu si Boroi yang makan duit rakyat mendapat sanjungan.

9. Bermain bola keranjang memang meletihkan. Bermain di ranjang juga boleh meletihkan.

10. Allahyarham P. Ramlee tak pernah dapat Lesen P sebab baru diperkenalkan. Penyanyi pop yeh yeh L. Ramli mungkin pernah dapat lesen L. Tapi Allahyarham A. Ramlie tak pernah dapat lesen A sebab tak ada.

11. Ramai orang lelaki takut kalau-kalau mati pucuk. Tapi tak takut kalau-kalau mati esok.

Sabtu, Jun 13

Perkara yang anda perlu tahu di dalam suatu perkahwinan

1. Berkahwin tidak bermakna anda tidak akan keseorangan lagi.
Macam aku la... sering ditinggalkan terutama bila isteri pergi tandas...

2. Berkahwin tidak bermakna anda akan berasa menyintai atau dicintai setiap hari.
Pernah dengar lagu kumpulan dari Uganda tak... tajuk dia Prikasiamtu... kau orang amati senikata lagu tu.... pasti kau orang rasa hidup ini sangat berharga....

3. Anda masih perlu menghangatkan suasana...
Sekarang ni musim panas... mudah sikit kerja kita... dengan syarat jangan pasang aircond....

4. Perkahwinan adalah sesuatu yang menyeronokkan...
Memang pun... kalau aku tahu kahwin tu seronok.. lepas sunat je..terus aku kahwin...
Bukan setakat seronok je... tapi dua ronok..tiga ronok..empat ronok dan beronok-ronok...

5. Lazimnya salah seorang akan lebih banyak berkorban.
Kau orang pernah buat korban tak sempena hari raya haji?...kalau tak pernah dan kalau ada rezeki lebih cuba buat....

6. Pasangan anda akan berubah mengikut masa.
Macam sesumpah la tu... tahu ke binatang sesumpah tu? Ala lebih kurang macam anak kambing umur 15 hari....

7. Anda tidak semestinya akan bersetuju dalam semua perkara.
Saya bantah!!! ini tak adil.....

8. Semakin lama berkahwin semakin bahagia.
Maknanya kalau tambah lagi...bertambah-tambah bahagia la.....

9. Hubungan seks ada turun naiknya.
Yang ni aku tak faham.... macam harga saham pasaran hadapan KLCI pulak....

10. Perasaan Ego yang berlebihan adalah amat berbahaya.
Motor ego modenas tu pun canti juga... lagi cantik daripada Siti Norhaliza tau...

Rabu, Jun 3

Aku merungut......

Aku jarang membeli belah... selalu nye aku membeli je..lepas tu aku blah... ada juga orang yang suka beli tapi dia tak belah sebab benda yang dia beli tu memang tak boleh nak belah... lain la kalau dia beli kain yang berbelah di kiri atau di kanan dan ada juga yang terbelah kat tengah-tengah... Ada pulak tu yang membeli tapi tak mau belah... macam aku la.. bila beli kepala muda.. aku suruh taukeh tu yang belahkan... aku tak tahu nak belah... makan pun pandai sikit-sikit je... sebab tu la badan aku slim .........Ada yang lagi teruk dia tak mahu beli tapi dia tahu pulak belah... macam perangai kawan aku la... bila beli apa-apa buah pandai pulak tu belah dan makan dgn selambe...nama nak beli tak juga...duit asyik tak cukup je..apatah lagi nak pergi haji....
kalau dulu ...masa aku kecik-kecik dulu... kalau nak membeli belah biasanya pergi pekan je... cari la mana kedai yang menjual barang yang nak dibeli... kalau nak beli baju... pergi la kedai yang jual baju...tak kan nak pergi kedai yang jual motor pulak....atau pergi pasar... angin satu badan taukeh tu pulak nanti..... Tapi sekarang dah banyak Pusat Membeli Belah..... kenapa ye..orang panggil pusat beli belah... tak panggil telingan ke... lubang hidung ke.... buku lali ke... ada orang kata kat situ kita boleh beli macam-macam... betul ke? Kain kapan ade ke? Simen ade ke?
Aku rasa la...kenapa di namakan Pusat beli belah sebab kat situ kita boleh nampak dan lihat banyak pusat terutama orang perempuan yang dengan megah dan bangganya menunjukkan pusatnya pada orang... siap bertindik lagi....heran aku dengan feel budak-budak zaman sekarang ni.... nak kata tak belajar..dia orang bersekolah...nak kata tak tahu hukum hakam bagi yang beragama islam... mustahil tak belajar... dan yang lebih parah... mak bapak tak pulak menegur perangai anak yang jalan beriringan.... tak tahu la aku.... entah-entah mak bapak sendiri yang tak tahu... tapi aku rasa buat-buat tak tahu pulak...
Kadang-kadang marah pun ada bila tengok-tengok anak muda yang perangai macam tu...aku marah sebab aku sendiri tak buat macam tu... pusat aku sendiri pun aku tak larat nak tengok... apa cantik sangat ke pusat dia orang tu....
kadang-kadang kesian pun ada.... jahilnya orang kita tentang hukum hakam agama... jarang saya dan kita nak tegur bila buat benda yang tak baik berlaku depan mata kita...mungkin dia orang memang tak tahu...kita yang tahu tak pulak nak bagi tahu...Kita khuatir tabiat yang salah jika diamalkan secara berterusan ia akan menjadi budaya... lebih sukar untuk kita ubah budaya daripada kita nak ubaha tabiat...
Jadi nak salahkan siapa?... Jadi jangan salahkan sesiapa....kalau asyik cari salah orang apa pun tak selesai masalah... makin rumit ada.... sebab kita bukan lah manusia sempurna dan terhebat.... kita pun ada syer atas semua yang berlaku....
kalau kita rasa macam tu... hebat rasanya hidup ini.

Ahad, Mei 24

Peri tak reti bahasa......

Makan nasi berulam belacan
Maknanya: Ada juga benda yang boleh dimakan...kalau batu macamana...nak gigit pun tak boleh apatah lagi nak telan... lain la kalau makan jambu batu....

Lembu punya susu, teko dapat nama.
Maknanya: Macam mana keras bekerja pun, macam mana nya canggih idea kita pun, last last, boss jugak yang dapat nama.

Melepaskan batuk di dalam jamban.
Maknanya: Memang sesuailah kalau nak lepaskan penyakit atau kuman tu carilah tempat yang sesuai! nanti tak la berjangkit pada orang lain..tambahan pula sekarang ni macam-macam penyakit...penyakit yang sakit, penyakit yang tak sakit... ada juga orang yang suka cari penyakit...

Jangan diikut resmi calon: makin dekat pilihanraya kerap nampak batang hidung
Maknanya: Pemimpin mesti ikhlas... berkhidmat untuk rakyat...bukan rakyat berkhidmat untuk pemimpin... janji mesti ditepati... kalau tak tunai janji lebih baik jadi itik serati.... jangan cakap tak serupa bikin...nampak macam alim...tapi alim-alim kucing..

Seperti anjing jantan dgn anjing betina.
Maknanya: Dua orang yg pantang bertemu...asek nak berkepit aje... kalau berkepit saje ok juga...walaupun benda tu salah... ini sampai bergulung-gulung, cakar-mencakar dan macam-macam adegan yang tak sanggup dilihat oleh mata kasar aku ni...

Sepandai-pandai lalat terbang akhirnya ke taik jugak dia hinggap.
Maknanya: Orang kalau dah perokok tu....kalau dia berenti....akhirnya dia gerenti start balik punyer... kalau berhenti pun kejap je.. semangat tak kuat..macam semangat 46 juga....

Sepandai-pandai tupai melompat, tak pernah masok ke sukan Olimpik jua.
Maknanya: Nampak macam bagus....gaya boleh tahan, skill hebat tapi setakat jaguh kampung pinang sebatang je la...kena tackle sikit je tumbang... pondan tua pun tak macam tu....pasal yg macam bagus tu lah selalunya tak bagus.

PBiar putih tulang jangan kuning gigi.
Maknanya: Macam mana nya hensem ke, macho ke, hero ke, kalau gigi tu tak jaga, kuning-berkarat, jangan lah eksen kental nak tackle pompan... Geli-geman di buat nya... siap dengan pakej gigi nya yang rongak...bila senyum je... hilang terus nafsu berahi... timbul rasa geli....

Kalau tidak ade angin masakan satu LRT boleh bau busuk?
Maknanya: Ada orang kentotlah tu...sebut pasal kentot ni..aku ada teka-teki...kenapa orang yang kentut berbunyi biasanya tak berbau...tapi bila kentut tak berbunyi berbau...ha siapa tau?...

Seperti kacang lupakan mamak kacang putih.
Maknanya: Orang yg tak sedar diri....tak kenang jasa baik orang yg mula-mula mempopularkan dia.... macam cerita cerekarama malam tadi tu... sampai bapak sendiri pun tak dipedulikan bila dah glamour... kalau aku ada anak macam tu... aku gam je bibir dia dengan gam cap gajah...baru tahu...

Ada udang di sebalik udang lain
Maknanya: Jgn sangka yg duduk sorang kat tempat sunyi tu sorang....check betul-betul, mesti ader sorang lagi....... kat bawah ke....kat tengah ke...tengah baring ke....

Biar mati anak jgn mati pucuk
Maknanya: Kalau dah mati pucuk camner nak dapat anak......bro!!!!

Sudah jatuh di pijak-pijak..
Maknanya: Mat rempit patut nya menerima nasib yang macam ni... tak payah tangkap... dapat pijak ramai-ramai.... kalau di tangkap nak kena bagi makan pulak... nak kena bawa mahkamah lagi...menghabiskan duit je.....

Rezeki segram tak kan jadi sekilo gram.
Maknanya: Sedar lah diri...setakat itu je kemampuan diri..jangan nak berlebih-lebih...jangan tamak, haloba nanti langsung tak dapat apa-apa....baru padan muka...

Hidung tak mancung, gigi pulak yang mancung.
Maknanya: maknanya . . maknanya...... Jgn asyik tersengih-sengih kat depan PC.Buat la kerja lain ..... goreng air ke... tumis anggur ke...rebus kayu ke... bakar surat khabar ke....

Jumaat, Mei 22

Kalau lah aku jadi wanita...

Aku berbangga menjadi seorang lelaki....aku bersyukur dilahirkan sebagai seorang lelaki...aku redha kerana aku menjadi lelaki...aku pasrah kerana dipilih menjadi lelaki....aku akan terus menjadi lelaki kerana aku suka menjadi lelaki.....
Tapi aku tetap hormat kepada perempuan....atau sesetangahnya sebut wanita....tapi mereka adalah insan yang sama....kerana lelaki dan perempuan sama pentingnya dalam dunia ni.... tak ada lelaki..maka tak ada la perempuan...
Kalau diberi pilihan pun aku tak nak jadi wanita...kerana aku selesa dengan jantina aku sekarang...senang...mudah..bebas... berbeza dengan wanita... tapi kalau lah aku ni wanita....yang bergelar isteri....

1. Aku pastikan yang aku menjadi isteri yang solehah

Aku akan patuh pada suami sebagaimana dituntut oleh agama....apa suami suruh akan aku turuti selagi yang terdaya....dan tidak menyalahi agama.... Di dalam sesuatu tindakan, jangan sekali-kali membelakangkan suami, kerana dia ketua rumah-tangga. Jika hendak keluar rumah mestilah mendapat izin dari suami terlebih dahulu. Isteri pula hendaklah memahami tugas dan kewajipan suami di luar.....
aku akan belajar memasak supaya suami aku boleh makan apa yang dia nak... jadi tak payah la suami 'makan luar' masak mesti lauk yang sedap-sedap… jangan asyik sambal belacan dengan ikan masin je hari-hari...yang tu aku pun boleh masak.. orang kata nak ikat suami melalui masakan...…
Aku akan jaga aurat aku terutama ketika ketiadaan suami... kalau berdua dengan suami aku pasrah....kat luar aku bertudung... yang tak nampak jambul burung belatuk tua...
Bukan senang nak jadi isteri solehah ni...tapi tak la susah sangat... Kalau suami aku tak puas hati dengan layanan aku...aku akan berusaha mencari isteri yang kedua untuk nya...itu pun kalau dia mampu dari segi zahir dan batin... bukan setakat dua..kalau dia nak penuhkan koata pun aku rela....

2. Jaga hati Mak Mertua

Aku akan jaga hati mak mertua...seperti mana aku jaga hati mak aku sendiri...tiada pilih kasih...tiada pilih bulu....… kalau mak mertua suruh picit kaki ke, suruh pergi shopping ke.. aku akan turuti... aku tak melawan...kerana aku tahu...berdosa melawan orang tua terutama mak kita.... bila kita dah jadi mak baru kita tahu betapa sukarnya nak jadi mak ni... orang lelaki apa tahu... nak jaga anak sekejap pun merungut.... nak buat anak tak pula merungut.....

3. Sentiasa bantu suami

Kalau dia benarkan aku kerja..aku akan bekerja...tak la asyik aku je yang dikerjakan...setidak-tidaknya dapat juga bantu suami...dapatlah tambah sikit-sikit....duit gaji aku..aku punya...duit gaji suami pun aku punya... hidup susah dan senang haruslah sama-sama… kalau suami tak cukup duit aku bantu .. kalau aku tak cukup duit suami...… lain la kalau dapat suami orang kaya...macam Datuk K ke... aku kalau jadi Siti..aku dah letak jawatan jadi penyanyi ....buat susaj-susah je melalak ke sana ke sini... duduk rumah kira duit je... kalau rasa bosan aku pergi mana-mana amjlis agama...tambah ilmu pengetahuan...tak lah tunggu dah tua baru belajar nak ke surau dan masjid....

4. Jaga penampilan diri

Aku tak jadi macam kebanyakkan orang perempuan...bila kat rumah..selekeh habis... tengok pun tak selera... hilang nafsu...tapi bila kat luar macam anak dara sunti... make up nya..ya rabbi...baunya... masyaalah....ni dah tak betul... sepatutnya isteri berhias untuk suami...tapi ni dah terbalik...yang suami pulak tak pulak nak tegur bila isteri dia buat macam tu...Aku akan pastikan penampilan aku terutama ketika berhadapan dengan suami sentiasa menarik...mengasyikan..dan dapat memberahikan pandangan suami aku... anak...penat...bukan nya alasan yang akan aku gunakan...aku akan bagi layanan first class pada suami aku...supaya pandangan matanya sentiasa melekat pada aku....pujuk memujuk juga adalah penting dalam kehidupan rumahtangga. Kalau aku melihat suami marah, aku tenangkan dia.

5. Penyayang

Aku akan tumpahkan sepenuh kasih sayang aku pada suami aku dan anak-anak... bila dah berkahwin bermakna tanggungjawab aku adalah untuk suami aku...tapi aku tetap tak akan lupa tanggungjawab aku kepada ibu bapa aku....
Aku tahu yang suami memang tak suka kalau isterinya asyik membebel... kadang-kadang pasal anak kucing jiran pun dibebelnya sampai lima hari dua malam.... membebel selalunya dikaitkan dengan wanita. Aku sendiri tak suke la sebenarnya dgr membebel ni, sakit telinga, sakit kepala dan sakit hati pun ada . Dalam hati aku tak penat ke dorang ni membebel. Pot pet pot pet pot pet.....Aku akan bercakap apabila perlu.... cakap pun dengan lemah lembut dan sopan santun...

6. Lahirkan zuriat untuk suami

Aku sanggup lahirkan seberapa orang anak yang suami nak... tak payah pakai pil perancang.. atau apa-apa cara lain untuk merancang.... kalau suami nak sepuluh....dua puluh... pun aku sanggup.... asalkan suami aku sanggup sama-sama bantu jaga anak....buat susu...tukar lampin....bawa klinik... Jangan tahu nak anak je.... tapi tak tahu nak bantu isteri....

7. Menyenangkan hati suami

Apabila suami aku memberikan pemberian dalam apa sahaja bentuk.... adalah menjadi tanggungjawab isteri untuk menghargai pemberian suami .... isteri tidak boleh meminta-minta hadiah daripada si suami yang melebihi daripada kemampuannya. Jika mendapat hadiah walaupun yang kecil sahaja, isteri hendaklah menghargainya dan tidak mengkritik-kritik bentuk hadiah itu.Tak kan suami yang kerja jaga.... minta BMW pulak...tu dah melampau....


8.Pendorong dan memberi motivasi

Aku akan menjadi teman berunding bagi suami, menjadi sahabat dalam menyelesaikan masalah..... Itulah sebabnya hubungan suami isteri itu diertikan orang sebagai 'teman hidup'.... jika suami menghadapi masalah aku akan berilah motivasi kepada suami disamping menghiburkan hatinya.....dalam keluarga.... ahli-ahlinya perlulah bersama-sama memikul tanggungjawab supaya pembentukan keluarga bahagia akan tercapai. .....Untuk menyelesaikan apa juga masalah keluarga..... suami isteri perlulah sentiasa berbincang demi kebaikan bersama.

Iskk...susahnya jadi perempuan ye....nasib baik la aku jadi lelaki....

Selasa, Mei 19

Bacaan 18 sx: Kisah Benar Mesti Baca!!!!


Kisah ini berlaku kat Ampang... Kisah benar yang berlaku 2 tahun lepas
(diceritakan oleh kawan baik kepada lelaki yang bernama Amir (nama
samaran)...utk dijadikan teladan bagi kita yg masih hidup.

Kawan aku ni seorang salesman kereta, bercinta dgn seorang anak
jutawan di Area Bukit Antarabangsa. Malangnya, percintaan ini ditolak kerana
kawan aku ini seorang salesman kereta.

Satu malam, mereka bercadang utk melarikan diri. Selepas berjaya
melarikan diri, bapak perempuan ini sedar akan kehilangan anak
perempuan kesayangan dan telah membuat laporan polis dan juga telah membuat
iklan di akhbar tempatan dgn mengatakan dia akan menerima teman lelakinya
itu jika dia balik ke rumah.

Bila mendengar berita ini, perempuan itu balik ke rumahnya di bukit
antarabangsa dan keluarga pihak permpuan itu pun menerima lelaki ini
dengan seadanya.

Enam bulan kemudian, mereka bercadang utk berkahwin dan persiapan utk
majis perkahwinan itu sedang disediakan. Nak dijadikkan cerita, Semasa
Lelaki ini pergi membeli Kentaki kat Ampang Point, dia kena langgar
kereta di hadapan perempuan tersebut dan keesokan harinya lelaki itu
pun dikebumikan. Kejadian ini amatlah meyedihkan perempuan tersebut kerana
tinggal beberapa hari sahaja lagi perempuan itu hendak berkahwin dgn
lelaki kesayangannya.

Pada satu malam, ibu perempuan ini mendapat mimpi, Seorang nenek tua
meminta utk membersihkan percikan darah di baju pengantin perempuan
itu, kalau tidak, sesuatu yang akan buruk akan berlaku. Tapi, ibu perempuan
tersebut tidak mengendahkannya.

Malam berikutnya, Ayah perempuan tersebut pula menerima mimpi yang
sama iaitu seorang nenek tua meminta utk membersihkan percikan darah di
baju pengantin perempuan itu, kalau tidak, sesuatu yang akan buruk akan
berlaku. akan tetapi, ayah perempuan tersebut jugak tidak megendahkannya.

Malam ke tiga, -perempuan itu pula menerima mimpi yang sama seperti
ayah dan ibunya dan diceritakan mimpi tersebut kepada kedua ibu dan
ayahnya. Dalam ketakutan y ang amat sangat, diap un pergi membasuh baju itu dan
macam mana kuat dia basuh pun, darah tetap ada...

Malam keempat, dia mendapat mimpi yang serupa.. Seorang nenek tua
menyuruh dia membasuh darah itu bersih2 dan jika tidak, malang akan
menantinya..Bia bangun, perempuan itu pun terus menyental baju
tersebut sehingga kain tersebut menjadi haus, akan tetapi, darah itu tetap
adaa...

Keesokan harinya, perempuan itu terkejut apa bila pintu belakang
rumahnya di ketuk bertalu2 dan munculah nenek tua tersebut dan perempuan itu
pun pengsan..

Setelah terbangun dari pengsan, lalu nenek tua itu pun menghulurkan
benda yang berwarna biru...

Perempuan itu bertanya kepada nenek tua itu "apa ini...?"

Ni lah Sabun Basuh Dynamo, letak kan sedikit dan kotoran akan hilang...
err..yg ni adalah pakej percubaan aja, kalau nak yang besar, beli kat kedai.....


hehehehhhhehehehh......


Jangan marah den pun terkena juga....hehhe

Ahad, Mei 17

Pantun muncung.....


Bukan niat aku nak rosakkan pantun melayu lama... cuma sekadar suka-suka..untuk seronok dan dua ronok.. nak buat senaman mulut sikit...jangan asyik sengih memanjang..sekali-sekala tunjukkan muncung anda yang menawan tu...tak salahkan? dan aku rasa tak berdosa pun.... kalau orang sastera baca pantun aku ni mesti dia orang marah... relex la bro..jgn skema sangat... kalau salah aku minta maaf....

Pantun dua kerat.

Suduh guhuru cundunu pulu,
Suduh tuhu burtunyu pulu.


Dulu purung sukurung busu,
Dulu suyung sukurung buncu.


Gundung gundut tulu kucupu,
kunyung purut senung huti.


Punggun tuk rutuk nusu tuk dungun,
Tuun tuk hunduk suyu tuk ungun.


Suukup sunuhung gulumu ukun duru,
burcukup buhung lumu-lumu muncuru.


Kutu dulung puku surpuh,
Kutu urung dua yung lubuh.


Luun dulung luun kukunyu,
Luun urung luun hutunyu.


Hujung bendul dalam semak,
Kerbau mandul banyak lemak.


Subub pulut suntun bunusu,
Subub mulut budun bunusu.


Pantun empat kerat


Burukut-rukut ku hulu
Burunung-runung ku tupuun
Bursukut-sukut duhulu
Bursunung-sunung kumuduun


Buuh cumpuduk duluar pugur
Umbul guluh tulung julukkun
Suyu buduk buru bulujur
Kuluu suluh tulung tunjukkun


Pusung umus dubuwu buluyur
Musuk subuju du utus putu
Hutung umus buluh dubuyur
Hutung budu dubuwu mutu


Dulum sumuk udu duru
Uyum kunung buut surung
Urung tumuk sululu rugu
Mucum unjung dungun buyung


Surru luh... mulut uku duh tuk buluh dubutulkun...duru tudu usyuk muncung je...

Bicara tengah malam......

Waktu ni dah hampir tengah malam, jam di tangan kiriku telah menunjuk ke angka 8…. Tapi jam dinding dah tak bergerak lagi…tidur la agaknya tu….Sedang aku leka korek lubang hidung dengan ibu jari kakiku....Tiba-tiba aku terdengar suara perbualan…aku tak pasti siapa…tapi agak-agak aku la…. Antara toyol dengan langsuyir….aku amati tiap-tiap patah perkataan yang diperbualkan lantas aku pun on pc aku sambil menaip apa yang diperbualkan….

Langsuyir : oi oyo…kau buat apa tu?

Toyol : syuuu…diammm jangan bising… aku tengah skodeng ni..

Langsuyir : Apa la kau tak ada kerja lain ke?

Toyol : Ini la kerja aku…aku tengah buat kerja la ni..

Langsuyir : ya la..kerja kau bukannya skodeng… tapi curi duit..

Toyol : Kau ni pun satu… sambil-sambil tu skodeng la sekejap… isi masa
lapang…kau tu pulak buat apa kat sini?

Langsuyir : Aku tengah buat kerja la ni…cari mangsa..ingatkan aku dah dapat
mangsa malam ni… rupa-rupanya kau….

Toyol : Sudah-sudah la tu uyir oi.. banyak kerja lai yang berfaedah
lagi…daripada kau menyakat orang….

Langsuyir : Habis tu kerja apa yang aku boleh buat… kerani …tak mungkin…cikgu… mustahil …. manager…jangan mimpi…..

Toyol : Kau boleh mohon jadi model bedak sejuk..

Langsuyir : Banyak la bedak kau… dengan keadaan aku yang hanya ada kepala dan tali perut yang terburai ni ..sapa yang berminat dengan aku…

Toyol : Tak kan kau tak ada sahabat handai..jiran tertangga…saudara mara rakan sekerja yang boleh bantu kau…

Langsuyir : Aku ni sebenarnya sebatang kara….

Toyol : Lagi senang kalau sebatang kara… kau pergi rumah kebajikan ke..mohon duduk kat sana..kau pun dah tua...tapi jangan la kau menyakat orang-orang tua yang ada kat sana… tak pasal-pasal…pitam dia orang nanti…

Langsuyir : Yang engkau ni pulak…dari tadi nasihat aku… kau tu..tak terpikir ke nak cari kerja lain…asyik mencuri je….cari la kerja yang afdal sikit…

Toyol : Aku lain..aku tak macam kau..aku ada tuan..aku kena ikut perintah tuan aku…aku ada perjanjian….kalau ikut hati..memang aku tak nak buat kerja yang tak senonoh ni…aku pun nak cari makan juga…

Langsuyir : Itu la engkau..kalau aku kata kau bodoh kau marah…tapi kau ni dah kira bodoh tahap jingga dah.lain kali kalau nak buat perjanjian kaji betul-betul… jangan main sign je… kalau agak-agak perjanjian tu tak menguntungkan kau jangan la sign..

Toyol : Itu la silap aku…. Nak batal aggrement tak boleh…nanti aku pulak yang mati….

Langsuyir : Aku ada idea…

Toyol : Apa dia?

Langsuyir : Apa kata kau tukar identiti supaya tuan kau tak kenal.. kau buat plastic surgery… tambah ketinggian… kecilkan mata… pakai rambut palsu… dan jangan lupa…minum slimming tea supaya perut kau tu tak buncit lagi….

Toyol : Banyak la idea kau… kau ingat senang….

Kok…..kok..kok..kooooooook… tiba-tiba bunyi ayam berkokok…

Langsuyir : Ayam dah berkokok la…

Toyol : Ya la…. Shif kita dah habis la….untuk hari ni…

Langsuyir : Okay la…esok kita sambung lagi…..

Toyol : aku tunggu kau…kat sini juga tau…..

Moral of the story :
1. Buat la kerja yang berfaedah...jangan buang masa..
2. Baca surat perjanjian betul-betul sebelum tandatangan....
3. Jangan buat pembedahan plastik... haram dan berdosa

Sabtu, Mei 16

Rancangan berbalas pantun...

Ya...berjumpa kita lagi dalam rancangan berbalas pantun.ok kali ini 2 lagi sekolah akan bertanding utk menunjukkan power rangers masing2.Tanpa berlengah lagi,saya memperkenalkan kumpulan yg berada di kanan saya iaitu dari sekolah SKTFB(sekolah kanak2 tak faham bahasa) dan di sebelah kiri saya pula dari SKTFS(sekolah kanak2 tak faham soalan).

Tepuk tangaaaaaannn!!!dan angkat kaki ...ok round pertama,

SKTFS akan menjual pantunnya kepada SKTFB.Silakan peserta pertama.peserta pertama SKTFS:"Dengar ye...

Kura-kura dalam perahu
pisang emas di bawa belayar
bolehkah saya ingin tahu
kenapa kura2 dalam perahu?

Jawapan dari peserta SKTFB:"dengar ye jawapan saya....

Sudah gaharu cendana pula
Masak pisang di atas peti
Dengarlah ini jawapan saya
Perahu itu sapa yg beli?

ye...itu dia jawapan yg sungguh tepat dari peserta pertama kita.peserta kedua boleh jual pantunnya peserta kedua SKTFS:

Gunung daik bercabang tiga
Buah cempedak di luar pagar
Pada tuan saya ingin bertanya
Kenapa gunung daik bercabang tiga?

Jawapan dari SKTFB:

"Buai lajulah laju
Sampai pohon sena
meh ler dengar jawapan ku
rumah awak ada buah cempedak ke?

nampaknya jawapan makin memberansangkan dari peserta2 tak faham bahasa.Berikan tepukan gemuruh.ok peserta terakhir boleh menjual pantunnya.peserta ketiga SKTFS:

Ambil galah tolong jolokkan
paku dulang paku serpih
saya di sini inginkan jawapan
kenapa dulang ada paku?

jawapan dari peserta SKTFB:

Kalau ada jarum yg patah
jangan di simpan dalam peti
kenapa awak nak ambil galah
semua pokok belum berbuah lagi!

ye...itu dia peserta hebat kita.Ok round pertama sudah habis.Masuklah round kelapan pulak iaitu round terakhir.Kali ini peserta dari SKTFB menjual pantunnya peserta pertama SKTFB:

"Burung terkukur hinggap di pokok
burung merpati hinggap di kepala
kepada saudara saya ingin bertanya
kat rumah awak ada bela burung tak?

Jawapan dari peserta SKTFS:

"anak kucing mengiau manja
mengiau manja tandanya lapar
Dengarlah ini jawapan dari saya
semalam saya baru beli seliparye..

begitulah jawapan yg diberikan.nampaknya permainan semakin sengit.Ok tiba giliran peserta keduaPeserta kedua SKTFB:

"Air tenang jangan tak disangka
Ada naga duduk berendam
saya ni teringinlah nak tahu
nenek awak sapa nama?

jawapan peserta SKTFS:

"duduk menyimpuh si ibu tua
menunggu anak tak pulang2
kepada saudara yg tlh bertanya
saya tak suka kucing belangtepuk tangan!

tepuk tangan...ok giliran perserta terakhir menjual pantunnyapeserta ketiga SKTFB:

"anak pak kadak rajin membaca
anak pak kaduk rajin berdengkur
dengarlah ini saya punya soalan
lauk apa jadi kesukaan awak?

jawapan peserta SKTFS:"sila dengar...

Tuai padi antara masak
Esok jangan layu-layuan
Saya beri jawapan pada awak
Saya tak suka tengok cerita hindustanye

..begitulah tadi acara berbalas pantun dari 2 buah sekolah yg sebenarnya tak diundang.Baiklah keputusan sudah ada di tangan saya.Maka dgn ini pemenang acara berbalas pantun peringkat sekolah pondok telah dimenangi oleh....eh saya ke?..haah lah saya menang...yeeeeh.....ye pemenangnya adalah saya sebabgai pengacara terbaik acara berpantun yeehhh....ambil hadiah sendiri!

Ada sesiapa yg boleh baca ni?

(Mgnieukt kjiaan Cmabrigde Uinervtisy sseaipa upn bleoh mmbcanaya waalu hruufyna brterbaur kraena oatk ktia tiadk mngjea hruuf stau-prestau tpai mmebcaa preaktaan sceara mnyeulruh asalakn hruuf peratma jgua ynag trakehir bareda diteamptyna):-

fi yuo cna raed tihs, yuo hvae a sgtrane mnid too.
Cna yuo raed tihs? Olny 55 plepoe can.

i cdnuolt blveiee taht I cluod aulaclty uesdnatnrd waht I was rdanieg. The phaonmneal pweor of the hmuan mnid, aoccdrnig to a rscheearch at Cmabrigde Uinervtisy, it dseno't mtaetr in waht oerdr the ltteres in a wrod are, the olny iproamtnt tihng is taht the frsit and lsat ltteer be in the rghit pclae. The rset can be a taotl mses and you can sitll raed it whotuit a pboerlm. Tihs is bcuseae the huamn mnid deos not raed ervey lteter by istlef, but the wrod as a wlohe. Azanmig huh? yaeh and I awlyas tghuhot slpeling was ipmorantt! if you can raed tihs forwrad it.

Camne? Bley baca tak?..

Isnin, Mei 11

Selamat Hari Ibu.....


Kepada semua yang bergelar ibu....
(Kecuali ibu jari, ibu roti, ibu ayam, ibu pejabat, ibu sawat)

Jumaat, Mei 8

Senang ke susah?....

Aku nak tanya kau orang... susah sangat ke hidup ni? Tak faham soalan okaylah aku ubah sikit tapi maksudnya tetap sama... Susah ke nak hidup?.....Anda cuma ada dua pilihan jawapan samada susah atau senang....atau senang atau susah... Kalau senang mengapa anda kata senang dan kalau susah mengapa kata susah....soalan ni adalah soalan bocor untuk kertas ekonomi STPM tahun ni....

Mengikut pakar sakit puan....Susah atau senang bagi aku bergantung kepada individu itu sendiri, bagaimana cara dia mengendalikan hidupnya... ke mana dia nak bawa hidupnya... Kalau betul cara dan tujuan insyaalah... Ada orang yang suka mengeluh, meratap perjalanan hidup yang dilalui walaupun dia sendiri sentiasa berpeluh dan ada yang sentiasa happy go lucky walaupun dia sendiri belum berlaki....

Orang yang kita lihat susah..baginya tiada masalah kerana dia pasrah dan akur dengan hidupnya... tak banyak hutang, walaupun ada anak yang ramai... tak ada hutang bank,hutang budi, hutang kutu tupperware, hutang benggali jual kain...Tak perlu nak suruh anak bagitahu yang mak dan ayah tak ada kat rumah bila orang datang kutip hutang....Baginya hidup seadanya... tak ada apa yang nak dikejar walaupun dia mampu untuk berlari...tak ada apa yang nak dicari....kerana apa yang ada dah memadai, bukannya boleh bawa ke dalam kubur bila mati.....tak perlu kahwin satu lagi...cukuplah yang satu...itu pun dah tak mampu dilayani....syukur dengan apa yang dikecapi...insyaalah rezeki akan lebi diberkati...

Ada pulak yang kita tengok hidup senang... rumah besar, kereta besar , bini besar....tapi belum tentu lagi dia senang... susah juga macamana nak fikir nak tambah lagi duit yang ada, nak tambah kereta biar sampai nak tambah rumah buat isteri kedua, tambah lagi isteri yang dah ada dua supaya jadi tiga... harta yang ada pun semuanya pinjaman dari bank... duit sara anak tunggal pun mengalahkan gaji jaga tiga bulan... itu belum masuk belanja bini..dan belanja kawan-kawan lelaki dan perempuan yang bersepah sana sini...

Susah juga ye... susah pun susah...senang pun susah...tapi lebih yang susah yang senang daripada susah yang susah.Siapa yang tak nak hidup senang... tapi kesenangan bukanlah penentuan kepada kebahagian... kesenangan tak boleh diukur dengan kebendaan...harta dan wang yang banyak...Bagi aku senang je...kita ambil jalan tengah...kita hidup biar sederhana... asal hati senang..tak guna hidup penuh kepuraan di luar nampak hebat tapi di dalam ... serabut dan selerat... kita perlu mengukur baju di badan sendiri. Hiduplah dengan apa yang kita rasa selesa dan tenang.....kehidupan merupakan satu nikmat hidup yang benar-benar boleh menenangkan jiwa serta menimbulkan keinsafan diri kita.Hidup dalam kesederhanaan pun memang dituntut oleh agama.

Khamis, April 30

Hidup untuk Mati ....



Pernahkah engkau melihat kuburan?
Pernahkah engkau melihat gelapnya kuburan?
Pernahkah engkau melihat sempit dan dalamnya liang lahat?
Pernahkah engkau membayangkan kengerian dan kedahsyatan alam kubur?
Sedarkah engkau bahawa kuburan itu dipersiapkan untukmu dan untuk orang-orang selain darimu?
Pernahkah kita bayangkan diri kita berada di atas ranjang kematian, apakah yang dapat kita lakukan waktu itu ?
Bagaimanakah keadaan detik-detik terakhir dari nafas kita yang akan berlalu itu? Apakah kita termasuk orang yang suka untuk bertemu Allah, ataukah sebaliknya seperti hamba yang melarikan diri dan takut bertemu tuannya kerana kesalahan yang dilakukannya?

Terlalu banyak persoalan tentang mati yang tak mampu untuk dijawab...

Bukankah telah silih berganti engkau melihat teman-teman, orang-orang tercinta dan keluarga terdekatmu diusung dari dunia fana ini ke kuburan...Wahai saudaraku! Kita semua tidak dapat membayangkan bagaimanakah keadaan malam pertama di alam kubur itu. Anas r.a. pernah berkata, “Mahukah kalian aku beritahu tentang dua hari dan dua malam yang belum pernah diketahui dan didengar oleh manusia (yang masih hidup)? Hari yang pertama adalah hari di mana datang kepadamu pembawa berita dari Allah, baik dengan membawa keredhaan-Nya ataupun murka-Nya (waktu meninggal-pent), dan kedua iaitu hari di mana kalian dihadapkan kepada Allah untuk mengambil buku catatan amal, dengan tangan kiri atau dengan tangan kanan. Sedangkan dua malam, adalah malam pertama kali di dalam kubur dan malam di mana pagi harinya dilenyapkan tatkala terjadinya Hari Kiamat.”

Kematian adalah perkara yang mengerikan, urusan yang sangat dahsyat, suguhan yang rasanya paling pahit dan tidak disukai. Dia adalah peristiwa yang menghancurkan seluruh kelazatan dunia, memutuskan ketenangan, serta pembawa duka dan kesedihan. Dia memutuskan segala yang telah tersambung, memisahkan anggota badan dan menghancurkan seluruh tubuh, sungguh dia adalah perkara yang sangat besar dan mengerikan.

Kita bayangkan bagaimana keadaan kita tatkala kita diangkat dari tempat tidur kita, dibawa ke suatu tempat untuk dimandikan, lalu kita dibungkus dengan kain kafan, keluarga dan tetangga bersedih, saudara dan teman menangis. Orang yang memandikan kita berkata, “Dimanakah isteri si fulan, dia akan melepaskan suaminya pergi, dan dimanakah anak-anak yatim si fulan, Kalian semua akan ditinggalkan oleh ayah, kalian tidak akan bertemu lagi dengannya setelah ini.”

Wahai anak Adam, apa yang telah engkau persiapkan saat malam pertamamu nanti di alam kubur? Tidakkah engkau tahu, bahawa ia adalah malam yang sangat mengerikan. Malam yang kerananya para ulama’ serta orang-orang yang soleh menangis dan orang-orang bijak mengeluh. Apa tidaknya, kala itu kita sedang berada di dua persimpangan dan di dunia yang amat berbeza.

“Suatu hari pasti engkau akan tinggalkan tempat tidurmu (di dunia), dan ketenangan pun menghilang darimu. Bila engkau berada di kuburmu pada malam pertama, demi Allah, fikirkanlah untung nasibmu dan apa yang akan terjadi padamu di sana?”

Hari ini kita berada di dunia yang penuh keriangan dengan anak-anak, keluarga dan sahabat handai, dunia yang diterangi dengan lampu-lampu yang pelbagai warna dan sinaran, dunia yang dihidangkan dengan pelbagai makanan yang lazat-lazat serta minuman yang pelbagai, tetapi pada keesokannya kita berada di malam pertama di dalam dunia yang kelam gelap-gelita, lilin-lilin yang menerangi dunia adalah amalan-amalan yang kita lakukan, dunia sempit yang dikelilingi tanah dan bantalnya juga tanah.

Pada saat kita mula membuka mata di malam pertama kita di alam kubur, segala-galanya amat menyedihkan, tempik raung memenuhi ruang yang sempit tapi apakan daya semuanya telah berakhir. Itukah yang kita mahukan? Pastinya tidak bukan? Oleh itu beramallah dan ingatlah sentiasa betapa kita semua akan menempuhi MALAM PERTAMA DI ALAM KUBUR!

Al Fatihah...

Sama-sama kita sedekahkan surah al fatihah buat bonda Lawa...
Semoga arwah ditempatkan bersama orang yang beriman...



Selasa, April 28

F.A.H.A.M....

Sampai sekarang aku tak faham-faham dan aku rasa sampai bila bila pun aku tak faham kenapa aku susah nak faham. Kau orang faham tak maksud aku ni.... kalau tak faham biar aku cuba fahamkan walaupun aku sendiri tak faham......

Kau orang pun mungkin faham.. kan... mengapa ada orang yang susah nak faham. Mungkin ada orang yang faham lain dan kita pulak faham lain...maka timbullah salah faham.. Salah faham juga merupakan salah satu masalah besar yang dialami oleh orang-orang yang susah nak faham... sebab tu lah kita kena fahamkan dia betul-betul...beri penjelasan yang tentang apa yang disalah fahamkan supaya dia betul-betul faham...

Kadang-kadang memang susah nak fahamkan orang lain... mungkinlah dia buat-buat tak faham supaya dia boleh buat tak faham atau memang betu-betul dia tak faham...kerana dia memang telah dilahirkan sedemikian rupa... menjadi orang yang tak pernah faham...macam aku.. aku betul-betul tak faham sekarang mengapa aku tak faham....

Ahad, April 26

Mulut.........


Baru-baru ni ada kawan yang mengadu kat aku pasal kawan-kawannya yang selalu bawa mulut. Cerita yang bukan-bukan pasal dia... tapi bagi aku tu biasa lah... adat bagi yang bernama manusia. Mesti la bawa mulut ... tak kan nak tinggal kan mulut dalam peti ais kot... macam jiran aku tinggalkan gigi palsu dalam bekas simpan beras....kalau dia bawa kapal terbang pikul atas bahu ada juga aku heran... atau bawa jentera penuai padi pergi rombongan... itu pun aku heran... Tapi bila orang dah mengadu kat kita kenalah ambil perhatian..walaupun aku ni bukannya kaunter aduan...

Bagi aku resolusinya sangat mudah... jangan ambil peduli...buat tak tahu.... jangan ambil pot...Bagi aku orang-orang yang macam ni memang hendak kan respon dari kita... dia suka sangat kalau ada yang melawan....kalau kita layan dan ikut rentak dia kita yang akan terperangkap... jangan ambil kisah... sebab tulah orang yang macam tu dia tak mengata pada tunggul kayu atau batu...sebab dia tahu batu dan kayu tak akan beri respon... so dia cari lah mangsanya di kalangan manusia...


Mungkin ada yang kata..awak tu boleh la... kita tak boleh buat macam tu... so kalau kita tak boleh berdiam diri atas apa yang diperkatakan tentang diri kita ... maka kita tak ubahlah seperti dia... kita akan mencari keburukkan dia bagi mempertahankan diri kita... ini pandangan aku la... mungkin kau orang ada pandangan tersendiri...
Tapi... ada tapinya juga... kalau dah melibatkan maruah diri dan keluarga ... kita tak boleh berdiam diri...tapi tindakan kita mesti bijak.... macamana? Gunakan lah akal ..jangan ikut nafsu... negara kita kan ada undang-undang....

Aku bukan lah bijak sangat... tapi cerdik lah juga... so..biarlah apa yang orang nak kata tentang kita selagi dia terdaya...
dah penat berhentilah dia....setidak-tidaknya kita dapat pahala percuma......sebab tu lah Allah jadikan manusia ni dengan satu mulut dan dua telingan... sebab apa? supaya kita lebih banyak mendengar dari bercakap...walaupun mulut satu tapi fungsinya banyak... untuk makan, minum, bercakap, kadang-kadang bernafas bila hidung tersumbat... so gunakan lah sebaik-baik mulut... semantara kita masih ada mulut....

Ahad, April 19

Aku sebuah keyboard....

Nama aku keyboard...orang melayu panggil papan kekunci...fungsi aku tak sama macam kunci walaupun nama aku sama macam kunci...
Kau orang pun dah tahu apa kegunaan aku... macam ni lah nasib aku... hari-hari ditekan dan ditekan... kalau aku boleh menjerit dan meraung.... mahu rasanya aku aku laungkan seluruh dunia... JANGAN TEKAN AKU!!!!!.. tak tahan rasanya... masa aku masih baru.. boleh pulak tekan perlahan-lahan...macam la bini baru...bila aku dah lama sikit kau orang tekan aku macam tekan mesin wang automatik bila tak ada duit dalam akuan...ikut suka hati kau orang je.... cuba kau orang berada ditempat aku..apa agaknya perasaan kau orang...
Aku bagi contoh la... kalau waktu kerja..kau orang di'pressure' setiap hari...apa kau orang rasa? Mestilah bengang kan... kau boleh nak je telan kepala boss yang berkilat macam baru lepas polish tu... tapi apa kan daya..kau orang kuli je... so kena la akur pada perintah... itu yang kadang-kadang kena darah tinggi....kalau nasib baik dapat pulak kencing manis...
Itu baru satu contoh..aku boleh bagi banyak contoh... tapi kali ni cukuplah aku bagi satu je...tak apa lah aku bagi lagi satu contoh.... kalau kau orang ada anak... cuba tekan dahi dia dengan hujung hari hantu 10 kali setiap hari... mahu berkawah dahi kawan tu... ini contoh je...jangan kau orang praktik kan pulak..nanti tak pasal-pasal dahi kau orang ditenyeh oleh suami atau isteri kau orang......
Berbalik pasal cerita diri aku ni... memanglah tak dapat dinafikan yang diri aku ni dicipta untuk ditekan... habis tu tak kan nak tekan ibu jari kaki pulak... kat situ mana huruf , angka dan simbol....tapi biarlah berpada.. mesti ada perasaan hormat dan belas...baru la umur aku panjang sikit...jangan tekan ikut suka hati kau orang je... tekan pun mesti ada skill... macamana nak dapat skill tu? kena lah belajar...belajar dari siapa? Tak kan itu pun aku nak beritahu...kau orang kan lebih pandai dari aku....
Aku sekadar nak luahkan perasaan aku yang terpendam ni... kau orang pun kalau ada problem jangan pendam je... cari tempat untuk luahkan... kalau disimpan...sekali meletup susah pulak kau orang nanti...biol seumur hidup....sekarang ni baru aku rasa lapang sikit...kalau tidak tak tahu pada siapa aku nak mengadu... ok la... aku minta diri dulu....Bye...bye...

Sabtu, April 18

Kelebihan bercouple....


1) Dapat menghabiskan duit yang memang dah tak cukup
2) Dapat buang masa... masa lah
3) Dapat tambah masalah... masalah sendiri pun tak selesai
4) Dapat dipergunakan oleh orang yang nak ambil kesempatan
5) Dapat jarang balik kampung... sibuk dating
6) Dapat bergayut lama-lama...tak kira masa.
7) Dapat pegang-pegang tangan... lepas tu???
8) Dapat naik motor atau kereta berdua... bersentuh-sentuhan
9) Dapat berjanji kononnya sehidup semati...
10) Dapat berbual yang bukan-bukan
11) Dapat menambah saham DOSA ..

Siapakah orang yang penting dalam hidup kita?




Kalau orang dah berkahwin..... tentulah suami atau isteri,
Kalau orang yang bercinta..... tentulah girlfriend atau boyfriend,

Bila seronok... cari pasangan
Bila berjaya... ceritakan pada pasangan
Bila bahagia.... peluk erat pasangan
Bila nak bercuti... bawa pasangan
Bila sambut valentine...hadiahkan bunga pada pasangan
Bila ada duit .... belanja pasangan

Selalu... ingat pasangan
Selalu... akan talipon pasangan
Selalu... aku belikan hadiah untuk pasangan
Selalu... jalan-jalan dengan pasangan
Selalu.... bagi duit
Selalu.... belanja makan
Selalu.... berbual panjang berjela
Selalu.... tak berkira..

Tapi kita selalu lupa...
orang yang sangat penting adalah IBU
Tapi kenapa....

Bila sedih... cari Ibu
Bila gagal... ceritakan pada Ibu
Bila berduka... peluk erat Ibuku
Bila sibuk... hantar anak ke rumah Ibu
Bila sambut hari ibu... cuma ucapkan Selamat Hari Ibu
Bila ada duit... terlupa nak kirim pada Ibu

Selalu... Ibu ingat pada kita
Selalu.. Ibu yang telefon kita

Ingatlah ibu sementara dia ada,
Kirimkan doa jika dia telah pergi untuk selamanya...


Jumaat, April 17

Aku suka merapu....

“Cuba kau tengok jiran sebelah rumah tu, asyik tukar kereta baru je? Pinjam la tu…. “
“Eh, tengok tu…kereta baru lagi….. sewa la tu”
Ini lah antara dialog yang biasa didengar di dalam drama swasta 13 episod yang selalu tersiar di kaca televisyen… sekarang ni orang sebut skrin LCD… menunjukkan antara sikap orang kita…bukan orang kita sahaja tetapi termasuk aku juga.
Dah berbuih mulut aku bercakap dalam ceramah motivasi yang aku sampaikan...baik dalam dan luar Negara tentang sikap dan amalan berfikiran positif . Tapi..susah juga rupanya nak ubah mentaliti dan pemikiran orang ni… lagi senang nak ubah siaran televisyen bila ada Forum Perdana Hal Ehwal Islam dari nak ubah sikap orang… walaupun bukan kerja aku sebenarnya nak ubah sikap orang ni… tapi nak buat macam mana… orang dah bagi kepercayaan pada aku…walaupun kadang-kadang sikap aku sendiri pun aku tak boleh nak ubah..inikan pula nak ubah sikap orang… tapi tak kisah la… oleh kerana kepakaran aku ialah untuk mengubah sikap orang jadi aku pikul amanah dan tanggungjawab ini walaupun ianya sebenarnya tak sesukar mana….
Ni aku nak cerita pengalaman aku tentang usha aku untuk mengubah sikap orang ni… pernah sekali tu … ada seorang perempuan muda yang mempunyai tabiat baik tetapi akhirnya menjadi buruk…. Budak ni dia suka menulis…. Macam-macam yang dia tulis…novel ada, sajak ada, surat pun ada, tulis tangan pun ada dan yang aku paling suka ialah tulisannya waupun tulisannya agak buruk.… Ada sekali tu dia tersalah taip perkataan mengubah sikap sebagai mengubah silap… jadi aku telah tegur kesilapannya tadi… dengan segera gadis ini membetulkan kesilapannya …..dengan itu juga aku dah berjaya mengubah sikap walaupun ianya sekadar ejaan… so.. sebenarnya bukan lah sesuatu yang sukar untuk mengubah sikap orang ni…aku talah buktikan …
Kalau aku yang pakar ni boleh…kau orang semua yang tak pakar ni lagi la boleh… sama-sama lah kita ubah sikap kita dengan sentiasa berfikiran positif…. Apa la kau orang ni..positif pun tak tahu…. Positif tu maknanya yang ok yang baik, bagus…. Contohnya kalau seseorang itu diuji air kencing untuk ujian dadah..kalau positif tu maknanya tak ada dadah..kalau negatif tu…maknanya ada kandungan dadah… aku tahu la..sebab atok saudara sebelah adik ipar jiran aku dulu pegawai yang menguji air kencing orang….. nama dia Salleh… sampai sekarang ni lekat nama Salleh Kencing…. Tak baik tau berikan gelaran yang tak baik pada orang lain… ingat nasihat aku ni…..

Berakhlak terpuji tuntutan agama,
Peribadi dijaga setiap masa,
Bersangka baik amalan mulia,
Berfikiran positif minda terpelihara,

Eh,,,pandai juga aku berpantun ye... ingatkan aku pandai menyanyi, memasak,menjahit dan merapu je... Itu lah kita kadang-kadang terlupa akan kelebihan diri sendiri sebab sibuk fikirkan masalah dan hal orang.. tapi aku sebenarnya memang dah tahu yang aku ni pandai berpantun...saje je ..takut nanti ada pulak orang jemput jadi pemantun...sedangkan profesion aku sebagai penceramah ni pun aku tak terlayan...
Dah la tu..aku rasa cukuplah aku merapu buat masa ni... ingat pesan aku tu..sentiasalah berfikiran positif...

Khamis, April 16

21 sebab kenapa lelaki tak kahwin.....

1."Duit belum cukup lagi".
Pompuan mana tahu susahnya laki nak kumpul duit nak bayar mas kawin le? hantaran la… Dah tu mas kawin & hantaran tu letak tinggi mengalahkan artis. …Cam nak jual anak jer. Kita makan megi jer nak kumpul duit tu bukannya pompuan tau….Megi pun dah nak naik harga!

2. "Nak beli kereta dulu baru nak kahwin".
Takde keta pompuan pun pandang kita sebelah mata jer . Pompuan karang ni mana yang tahan turun naik bas? Sakit pinggang kalau bonceng moto….Jatuh standard kalau naik bas tu.. .

3. "Susah la nak cari yang berkenan dihati".
Memang susah pun. ..Pompuan sekarang ini ?da duit abangku sayang, takde pitis sayangpun melayang..!

4."Tak datang seru lagi kot".
Awek pun tak de lagi? camana nak kahwin.
1."Duit lum cukup lagi".
Pompuan mana tahu susahnya laki nak kumpul duit nak bayar mas kawin le? hantaran la. Dah tu mas kawin & hantaran tu letak tinggi mengalahkan artis. Cam nak jual anak jer. Kita makan megi jer nak kumpul duit tu bukannya pompuan tau. Megi pun dah nak naik harga!

2. "Nak beli kereta dulu baru nak kahwin".
Takde keta pompuan pun pandang kita sebelah mata jer . Pompuan karang ni mana yang tahan turun naik bas? Jatuh standard kalau naik bas tu.. .

3. "Susah la nak cari yang berkenan dihati".
Memang susah pun. Pompuan sekarang ini ?da duit abangku saying, takde pitis sayangpun abis!

4."Tak datang seru lagi kot".
Awek pun tak de lagi? camana nak kahwin.

5."Banyak sangat halangan".
Banyak sangatla procedure karang ni. Nak kena masuk kursus le. Ujian HIV le. Pastu ada keluarga si dia tak sukakan kita. Nak ajak kawin kat Siam dia tak nak!

6."Belum bersedia la".
Nak pikul tanggungjawab sebagai ketua keluarga ini amat berat. Pompuan apa tau! Karang ni tanggungjawab terhadap diri sendiri lagi pun belum terlaksana.

7. "Ilmu tak cukup la".
Ilmu batin tu memang la dah cukup sejak dapat ?impi basah? yang pertama tu kita dah expert. Tapi ilmu rumahtangga?oal-soal pompuan belum khatam lagi. Kang rumahtangga huru-hara.. orang salahkan kita gak!

8."Kahwin nanti tentu susah nak kena tanggung keluarga lagi, Kalau dapat isteri yang 2 x 5 je.Kena bimbing pulak lepas tu nak kena tanggung semua dosa isteri, dosa sendiri tak tertanggung nie pulak nak tanggung dosa isteri".
Berat tanggungjawab ni. Bukan senang yang pikul dosa orang. Dosa sendiri pun tak terpikul. Kalau dapat isteri yang memahami tu ok gak.

9."Dah mencubalah tapi telah dikecewakan".
Pompuan memang suka mengecewakan lelaki. Pantang nampak laki kaya jer? tak kira ler laki orang ker?.duda orang ker? terus tinggalkan kita.

10."Banyak perkara nak kena fikirkan terlebih dahulu la".
Memang banyak .. Tangungjawab lelaki ni lebih besar. Pompuan semua laki yang tanggung. Belum kawin bapa & saudara lelaki yang tanggung. Dah kawin, suami lak tanggung.

11."Jodoh tak sampai lagi kot".
Dah berusaha tapi asyik kena reject jer. Entah apa yang pompuan dok cari !!

12."Perempuan nie peliklah kalau dia suka kat kita tapi tak habih2 nak merajuk dan marah macam kita nie suka sangat" .
Pompuan ini sikit-sikit majuk. Anak kucing dia ilang sehari pun dia majuk. Macam la kita yang curik anak kucing dia tu. Dah tu nak pujuk kena beli hadiah , bawa jejalan, makan-makan?.abis tu bila duit kita nak cukup untuk kawin!

13. "Dah bagitau dah, nie kita suka dan nie kita tak suka, tapi masih dia buat juga yang kita tak suka".
Pompuan selalu suka buat apa yang kita tak suka. Macam mana kita boleh tahan kalau kawin nanti!!

14."Saya takut la nak bercinta nanti terluka susah la".
Sebenarnya dah memang terluka. Cuma pompuan jer buat tak tau!!

15."Dia nie suka pasang ramai org sangat".
Haah? dia banyak kekawan lelaki. Kita ni duk lam waiting list dia jer.

16. "Dia memang banyak helahlah kejap suka kejap tidak".
Pompuan memang camtu..

17. "Nak carik yang solehah lah".
Dah jumpa tapi dah berpunya?.Takkan nak rampas orang punya kot.

18. "Masalah la".
Pompuan suka menjadikan masalah kecil menjadi besar.

19. "Nak sambung belajarlah awek saya tu ader master atau phd malu la".
Takkan kita yang ada SPM ni jer nak terhengeh awek tu. Siang-siang lagi mak bapa dia dah reject.

20. "Saya suka sangat kat dia, tapi dia tak suka kat saya".
Pompuan suka bermain-main ngan hati lelaki yang suka kat dia.

21. “ Lelaki ni pemalu”
Zaman dah terbalik… lebih ramai lelaki yang pemalu daripada pompuan yang tak beberapa malu.

Selasa, April 14

Kenapa berkahwin?.....



Setiap tahun beratus malah mungkin mencecah ribuan rakyat Malaysia yang berkahwin berkahwin. Kalau tiba musim cuti sekolah..bersusun undangan walimatul urus…. Tak kira zaman gawat ke, ekonomi meleset ke…Kahwin tetap kahwin…. Yang bujang dengan yang dara… ada yang duda dan dara….. dan ada juga yang teruna dan janda… tak kisahlah tu semua….jodoh ni bukannya kerja manusia kerana semuanya telah ditentukan olehNya…….
Ada yang berkahwin secara sah mengikut syarat dan prosedur yang ditetapkan dan ada yang berkahwin senyap-senyap terutama untuk yang tambah lagi…. Alhamdullillah…moga tambah lagi rezeki… Ada pula yang lagi teruk.. belum pun bernikah tapi dah berkahwin…masyaallah…
Dan kalaulah ditanya kepada mereka kenapa mereka berkahwin? Maka beberapa kemungkinan jawapan yang biasa kita dengar:
1. Saya berkahwin kerana nak mendapatkan zuriat.
2. Saya berkahwin kerana saya memerlukan pertolongan seorang isteri untuk
berbuat kebaikan dan melarang membuat kejahatan.
3. Saya berkahwin kerana perkahwinan membuka pintu rezeki
4. Saya berkahwin kerana saya mahukan bersenang hati, hidup mesra dan berkasih
sayang serta belas kasihan.
5. Saya berkahwin kerana sunnah Nabi
6. Saya berkahwin kerana saya nak jadi seorang suami dan seorang ayah yang soleh
7. Saya berkahwin kerana semua orang berkahwin
8. Saya berkahwin kerana saya dah tua …. tak nak orang panggil saya bujang telajak
9. Saya berkahwin kerana nafsu saya bergelora
10. Saya berkahwin kerana saya rasa sunyi dan perlukan teman.
11. Saya berkahwin kerana nak menutup malu, kami dah terlanjur.
12. Saya berkahwin kerana kesian dekat dia. Saya nak bantu dia
13. Saya berkahwin kerana ayah dan ibu saya suruh saya berkahwin
14. Saya kahwin sebab dah bersedia nak pikul tanggungjawab
15. Saya berkahwin sebab terpaksa
16. Saya berkahwin sebab saya suka kahwin…

Dan kalau nak disenaraikan memang banyak sebab kenapa kita kahwin…tak kisahlah apa sebabnya…yang penting kita buat benda yang elok…seperti mana yang (Diriwayatkan oleh al-Bukhari (3/242), Muslim (2/1086), Abu Dawud (2047), an—Nasaa’i (6/68) dan Ibnu Majah (1858)) " Dikahwini wanita itu atas empat perkara : harta, keturunan, rupa dan agama. Kahwinilah atas dasar agama nescaya kamu akan mendapat kebajikan".
Dan sekiranya kita merujuk kembali Hadis Nabi saw bahawa wanita dikahwini kerana 4 sebab iaitu rupanya, hartanya, keturunannya dan agamanya, dapat kita simpulan bahawa ianya memenuhi sifat yang ada pada manusia. Kesukaan kepada rupa, harta dan keturunan namun perkara yang paling penting ialah agama kerana dengan agama sahaja kita akan kembali kepada Allah swt.
Tapi ramai yang terlupa kenapa mereka berkahwin? Apa matlamat mereka berkahwin. Maklumlah dah lama berkahwin….lain lah kalau kahwin baru….apa pun berkahwin ini adalah untuk untuk memenuhi tuntutan akal atau nafsu, batin atau zahir, emosi mahupun fizikal demi untuk kebaikan semua pihak.
Ingatlah berkahwin bukannya perkara mainan…. Kita perlu ada ilmu sebelum kita berkahwin terutama berkaitan munakhahat…Janganlah ada niat berkahwin untuk bercerai….. Janganlah berkahwin sebab nafsu…nanti akhirnya kita juga yang lesu…..belajarlah dari ustaz…baca buku…banyak sumber ilmu yang kita boleh dapat…

Isnin, April 13

Apa yang kita cari sebenarnya dalam hidup ini...

Kekayaan, kebahagian, kemashyuran, keseronokkan, kedudukan, kesempunaan, keredhaan dan macam-macam jawapan yang kita boleh kita dapat kalau ditanya apa yang dicari dalam hidup ini. Ada juga yang tak tahu apa yang dicari dalam hidupnya kerana baginya semuanya ditentukan oleh keadaan.

Dalam aliran perjalanan hidup ini kita disajikan dan disogokkan dengan pelbagai menu hidup… Dunia tempat kita berhidup ini kita nampak cukup indah kerana tipu dayanya Kita hanya perlu memilih yang mana kita mahu..Ada yang manis ada yang masin ada yang tawar dan ada yang pahit….Pilih sahaja apa yang kita mahu dan mana yang kita suka....Tiada siapa menghalang apa yang kita ingin dipilih dan pilihan terletak ditangan kita.. Apa yang terjadi adalah kerana kita yang memilihnya….

Tapi harus kita ingat kita masih terikat norma-norma kehidupan yang berpaksi kepada agama dan undang-undang Negara, walaupun kita sering mendengar tentang laungan hak asasi manusia. Kita bebas buat pilihan tetapi pilihan kita ada batasannya… Apakah oleh dasar kebebasan dan hak asasi kita boleh menjadi apa sahaja yang kita suka? Pastinya tidak…

Kita sebenarnya ada tanggungjawab yang kita persetujui sebelum kita lahir ke muka bumi ini.Kita adalah khalifah yang mesti melaksanakan tugasnya di dunia ini. Kita mesti berusaha bagi memartabatkan agama Islam di muka bumi. Tingkahlaku kita….tutur bicara kita….., penampilan kita……, amalan kita…… semua panduan telah tersedia kerana itulah perjalanan hidup yang penuh takwa. Kita hidup dengan mencontohi teladan Nabi Muhammad SAW. Sirah hidup baginda adalah amat sederhana dan penuh dengan teladan.Dan teladan bagindalah yang menjadikan contoh kepada kita, umat Muhammad dalam menuju kehidupan yang diredhai dan sempurna.

Kehidupan di dunia ini adalah sementara. Segala kemewahan atau kemelaratan adalah ujian Allah untuk menguji sejauh mana kesabaran dan keredhaan manusia itu dalam hidup. Perjalanan bermaksud musafir di dunia. Di akhirat kelaklah yang kekal abadi. Jadi, kita perlu pastikan semula hidup kita agar segala apa yang kita perbuat adalah menuju kepada-Nya. Itulah kehidupan yang sempurna. Pegang eratlah kalimah syahadat agar mati kita dalam Islam. Agar akhir hidup kita dalam Islam. Dan segala perbuatan dan amal ibadat kita dalam Islam. InsyaAllah, sempurnalah hidup. Allah akan cukupkan rezeki kita walaupun rezeki itu sedikit, kerana keberkatan rezeki itu …. InsyaAllah ….. kerana itulah sebenarnya yang kita cari…